Alle verhalen
Koude oorlog en spoorbruggen
Vanaf ongeveer 1981 werkte ik in Groningen als sectieleider Brugonderhoud bij de Nederlandse Spoorwegen. Mensen die bij dat onderdeel werkzaan waren hoefden niet op herhaling en kregen geen mobilisatiebestemming na hun dienstplicht; hun taak werd in dergelijke...
Altijd Stand-by tijdens de Koude Oorlog
In 1967-1968 zat ik in het Harde voor bewaking van een Amerikaans/Nederlands object waar Nucleaire munitie lag. Het object werd aan de binnenkant bewaakt door Amerikaanse soldaten en aan de buitenkant de Nederlandse soldaten. Tevens moesten de 'jongens' van Van Heutsz...
Lichting 63-6
Na mijn opleiding als telegrafist in Ede, werd ik ingedeeld bij de 107 luchtsteunverbindingscompagnie. Dit was een zelfstandig landmachtonderdeel en omvatte ca. 100 militairen. Wij zorgden voor de ontvangst van berichten die vanuit militaire vliegtuigen naar de grond...
Dreiging van het Warschaupact (flits, flits, flits)
In de jaren '80 waren er verschillende vredesdemonstraties. Aan verschillende daarvan heb ik meegedaan. Die van Stop de Neutronenbom werden georganiseerd door de CPN en, naar ik later leerde, geïnitieerd door Moskou. De demonstraties vanuit het IKV waren meer wat mij...
SOXMIS kaart (2)
Mijn naam is Marcel van Dun. Geboren op 16 juni 1952. Ik ben opgeroepen bij de landmacht waar ik mij op 31 juli 1972 moest melden bij de LIMOS te Nijmegen. Na mijn basisopleiding ben ik overgeplaatst naar de LETS op de Oranjekazerne te Arnhem. Daar ben ik opgeleid tot...
Protesten in Friesland en Steenwijk Havelte
Begin van mijn tienerjaren waren al verschillende aktiegroepen bezig met de koude oorlog. Ik herinner me een aantal protesten in Friesland en later Steenwijk Havelte, daarna werd het groter en ben ik naar de grote demonstraties in Amsterdam en Den Haag geweest....
“En dan werd het rolletje in beslag genomen”
De Defensiehaven door kinderogen Ik kan mij nog herinneren dat toen na de tweede wereld oorlog weer op de markt van Arnhem woonden, er geoefend werd met zoeklichten. Dan stonden er grote schijnwerpers op de markt opgesteld en die schenen dan de lucht in. Vliegtuigen...
14 maanden van leren tot lummelen
In Juli 1986 mocht ik opkomen bij de Frederik Hendrik Kazerne om de opleiding LaRo chauffeur te volgen. Ik had al een rijbewijs terwijl andere die de opleiding vrachtwagen kregen helemaal niets hadden. De bizarre organisatie van de Landmacht. Status Quo had een nummer...
Bij de stuw in Olst en nog wat verder
Komend uit militaire dienst, bij de Koninklijke Marine, heb ik van 18 oktober 1954 tot 1 oktober 1955 gewerkt bij de Dienst Speciale Werken van Rijkswaterstaat. Deze dienst was belast met het onderhoud en de bediening van het caisson dat het sluitstuk vormde van de...
Ik ga daar echt niet onder de grond zitten!
Ik werkte vanaf 1971 bij de Rijksluchtvaartdienst. Deze dienst was onderdeel van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie gaf ook een maandblad uit. In 1984 verscheen daarin een oproep voor mensen die geïnteresseerd waren in een functie voor het...
De kameraadschap was groot
In januari 1985 kwam ik “voor mijn nummer op” in Ossendrecht. Opleiding Landroverchauffeur. Na twee maanden naar Hollandsche Rading om voor gewondenverzorger, ofwel hospik opgeleid te worden. In mei naar 103 Verkenningsbataljon in Seedorf op de Noordduitse Laagvlakte....
Huzaar in Duitsland
In april 1963 vertrok ik op Koninginnedag met het 103e Verkenningsbataljon naar Duitsland. We werden gelegerd in kamp Bergen Hohne, het voormalige concentratiekamp Bergen Belsen. Joodse mensen hoefden trouwens niet mee als ze niet wilden. Het station bestond uit een...
Deel je eigen verhaal