Dreiging van het Warschaupact (flits, flits, flits)

Geschreven door:

Joop Remmé

In de jaren ’80 waren er verschillende vredesdemonstraties. Aan verschillende daarvan heb ik meegedaan. Die van Stop de Neutronenbom werden georganiseerd door de CPN en, naar ik later leerde, geïnitieerd door Moskou. De demonstraties vanuit het IKV waren meer wat mij aansprak. Ik ontwikkelde een kritische houding jegens de NAVO.

Veel van mijn leeftijdgenoten lieten zich registreren as dienstweigeraar. Afgaande op hoe zij daarover spraken, zagen zij het vooral als een makkelijke oplossing. Ik heb er toen ook over nagedacht. Ik had mij al voor de ROAG officiersopleiding opgegeven en had de keuring daarvoor gedaan, maar evenzogoed bleef ik wel nadenken over de vraag, of ik het zou moeten doen.

Uiteindelijk ben ik (lichting 86/6) opgekomen en kreeg ik mijn training in een kazerne in Appingedam. Wat mij daar meteen opviel was een richtingaanwijzer, vergelijkbaar met wat de ANWB soms plaatste, met pijlen met afstand naar Den Haag en Amsterdam, en een pijl naar het oosten met daarop “Iwan, 300 km”.

Tijdens een van onze lessen vertelde een majoor over de Warschauwpact troepen die verderop lagen en de samenstelling van die troepen. We leerden dat troepen die bedoeld zijn voor een aanval een andere configuratie hadden dan troepen die defensief zijn bedoeld.

Toen na de val van de muur meer bekend werd, werd duidelijk dat die troepen inderdaad klaar waren voor een aanval. Dit werd tijdens vredesdemonstraties weggehoond als “NAVO propaganda”, maar het bleek later dat het ook echt zo was.

Voor mij en mijn lichtinggenoten was dit wat onwerkelijk. We leerden schutterputjes graven en te reageren op een nucleaire aanval met de uitroep “flits, flits, flits”. Het was allemaal wat onwerkelijk.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes