De kern van de zaak

Geschreven door:

Marcel Peters

In 1982 begon mijn dienstplicht tijd bij de Koninklijke Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School in Nijmegen. Na de basis opleiding werd ik als onwetende 18 jarige naar West-Duitsland gestuurd om daar te dienen bij de 12e GGW. Een onderdeel van de 12e Groep Geleide Wapens was de Nike stelling in Borgholzhausen van het 120 squadron. De in totaal 4 stellingen in Schƶppingen, Borgholzhausen, Vƶrden en Rheine waren met uitzondering van Rheine uitgerust met Nike Hercules raketten om doelen op grote hoogte te onderscheppen en te elimineren met een eventuele kernlading. De nucleaire ladingen waren van de Amerikanen en werden na toestemming van de Amerikanen ingezet door de Nederlandse eenheden in West-Duitsland. Voor de beveiliging waren veelal dienstplichtigen verantwoordelijk en dat waren vooral in het weekend lange diensten van 12 uur. Het lanceerterrein was beveiligd met 4 wachttorens, dubbele hekken, honden en met de magazijnen in de wapens bij de wachtposten en de hondengeleiders. Het was een rare periode omdat je verplicht werd dit te doen zonder enige uitleg vooraf. Kernwapens mocht je toen als minderjarige jongen beveiligen, je was in 1982 pas meerderjarig bij 21 jaar, maar als je in je vrije avonden na 23:00 uur van het kamp wilde gaan naar bijvoorbeeld een discotheek moest je commandant een getekende verklaring hebben van je ouders daar geen bezwaar tegen hadden. Met bedreigingen van de Rote Armee Fraction en speldenprikken van SOXMIS officieren en af en toe bezoek wat U.S. Army Chinooks met nieuwe voorraad was er verder niet veel te beleven.

Tijdens de Koude Oorlog zat ik acht jaar bij de Koninklijke Luchtmacht als dienstplichtige en als kortverbandvrijwilliger in West-Duitsland en Nederland. Ik heb mijn belevenissen in een boek beschreven: De Koude Oorlogsveteraan, Zij die de wacht hielden, dienden ook. Bekijk hem hier.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes