14 maanden van leren tot lummelen

Geschreven door:

Obed Broersma

In Juli 1986 mocht ik opkomen bij de Frederik Hendrik Kazerne om de opleiding LaRo chauffeur te volgen. Ik had al een rijbewijs terwijl andere die de opleiding vrachtwagen kregen helemaal niets hadden. De bizarre organisatie van de Landmacht. Status Quo had een nummer op MTV “in the army now”, over bizar gesproken. Na 2 maanden basiskamp, autoles en onderhoud mochten we verkassen naar Breda voor 6 weken Radiotelefonie. Het NATO alfabet leren, hoe een radio te installeren en hoe kaart te lezen middels 50 km fiets oefeningen van Zundert tot Lage Zwaluwe.
Ook mochten we een paar basis oefeningen doen op de Rucphense heide waarbij we toevallig een commando ontdekte midden in de nacht. Daarna gingen we paraat bij de 101 AMA om met een terrein meet dienst doelen voor de Artillerie in te meten. Dienstplichtig kader had hier een hogere opleiding dan het beroeps kader. 2 keer oefeningen in Duitsland mogen doen waarbij een bezoek aan de Oost-Duitse grens alleen in burger pak mocht want men wilde de grens wachten niet zenuwachtig maken. Een oefening was in januari met -27•C, wachtlopen in de nacht was geen pretje maar gelukkig sliep ik in een kazerne en niet in het veld. De grote dreiging toen waren ook terroristen, op de bewuste “hotel” kazerne waren diverse NATO troepen voor de oefening en dus waren er bij de poorten sluizen gemaakt zodat eventuele bom auto’s niet rechtdoor naar binnen konden. Terug in Nederland stond een soldaat in US uniform, hij had een Landmacht uniform geruild. Het handboek soldaat stond vol met hoe we Warschau pact landen moesten herkennen. in September mochten we als 20-jarige weer terug naar de burger maatschappij en heeft mijn plunje baal tot 2000 een reis met verhuizingen mee gemaakt. Hoewel de koude oorlog stopte in 1989 bleef er altijd wel ergens oorlog te zijn en of leeft er grote politieke dreiging.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes