Van Kanonnier tot touringcar-chauffeur

Geschreven door:

Rasch T.A.

Geboren in augustus 1960, dus opgegroeid in de jaren 60 en 70, kregen wij te horen van de atoombom. En nog erger, de waterstofbom en de Russen. Niet dat ik er bang voor was, want met Den Helder dichtbij wist je dat als er zo’n grote bom zou vallen ook wij de klos zouden zijn. Na mijn schooltijd opgeroepen voor militaire dienst 79-1. Opgeroepen te Bergen op Zoom op de rijschool voor de 3 tonners een 328. Na deze opleiding naar Havelte, de Johannes Post kazerne, hier werd op 01 maart 1979 de 129 afd. VA opgericht, ik kwam bij de stafbatterij en deed daar allerlei diensten van de administratie, de wapenkamer tot het Benzine Olie en Smeermiddelen hok alsmede fourier. Waar ik al snel achter kwam was dat wij toch wel bij een speciale afdeling werkten die net was opgericht namelijk op 01 maart 1979. Zelf kwam ik begin maart 1979 bij deze afdeling. De Lance raketten van de A en de B batterij konden namelijk ook met een nucleaire kop worden uitgerust. Deze lagen opgeslagen in Darp vlakbij Havelte. De A en B batterij gingen naar Kreta om te oefenen omdat deze raketten circa 100 km ver konden schieten. In ons gebouw zat ook KL 8 die ter ondersteuning van de Amerikanen waren in Darp. de Amerikanen vormden daar de binnenste ring.

Altijd als wij op oefening gingen hadden wij de van Heutsz als bewaking om ons heen. In Brabant alsook naar Duitsland.. In Duitsland op oefening gedurende 3 weken naar de Luneberger Heide tegen de Oost Duitse Grens bij bergen Hohne. Zelf draaide ik de bardienst dus hoefde ook niet mee op oefening, maar we moesten wel het lege kamp bewaken. Dat ging mij niet goed af, Op een dag stond mijn geweer tegen een boom en een generaal kwam langs tezamen met een Russische hoge officier. Dat waren natuurlijk minpunten de de Russische Generaal zal wel wat gedacht hebben. In januari 1980 kregen wij toch nog de Site wacht toegewezen wat inhield dat je bij Darp, de atoombunker, de wacht moest houden in een continue dienst. Zelf werd ik MAG schutter en mocht ik met een machinegeweer lopen en een maat met twee kisten munitie erachteraan. Afgezwaaid eind februari 1980. Toen direct aan het werk en kwam op een touringcar te rijden. Eerst dichtbij maar al gauw verder weg. Zo kreeg ik in mei 1982 mijn eerste rit naar het buitenland. Het was een school uit Schagen en die gingen naar Berlijn. Bij Checkpoint Alfa bij Helmstedt werden alle paspoorten in beslag genomen en bekeken in een kantoor. Ondertussen werd de bus van alle kanten bekeken met honden en spiegels en moesten alle luiken open. Na ongeveer 1Ā½ uur kwamen de paspoorten retour en werden ze 1 voor 1 afgeroepen. Niet lachen was het devies want dan duurde het nog langer. Door het stille Oost Duitsland mocht je niet afwijken van de hoofdweg en uiteindelijk bij Checkpoint Bravo West BerlijnĀ  in. Wederom controle maar zeker niet zo zwaar als bij Helmstedt. Tijden de 5 daagse reis moesten we ook naar Oost Berlijn via checkpoint Charlie. Hier wederom de formaliteiten alvorens we door mochten. Wat me daar opviel was de enorme armoede, de gebouwen die de kogelgaten nog hadden end e enorme stilte omdat er vrijwel geen auto’s reden. We gingen naar de Fernsehturm, het gebouw van Oost Berlijn, wat natuurlijk ook een spionage toren was, maar dat wist ik toen nog niet. Uiteindelijk van West Berlijn via Oost Duitsland weer naar West Duitsland en ik moet zeggen ik was blij dat ik weer in het westen was. Het was wel zeer drukkend achter de grens. Later heb ik nog veel aan grenzen van het Oostblok gestaan van Travemunde tot aan de Dreisesselberg in het Beierse Woud waar de Tsjechische grens was en waar circa 15 kilometer van de grens af al bordjes stonden verboden voor Amerikanen. Uiteindelijk in 1989 met verbazing staan kijken hoe de grens viel, dat had ik nooit verwacht in zo’n korte tijd.

Dit zijn mijn herinneringen aan de Koude Oorlog.

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes