Geheimzinnige schepen

Geschreven door:

Floris van Rij

In het begin van de 1950-er jaren hebben er een paar jaar een tweetal passagiersschepen in de Numansdorpse Veerhaven gelegen. Niemand wist waarom ze daar lagen en van wie ze waren. Het was allemaal heel geheimzinnig. Veel verhalen deden de ronde over het doel van deze schepen; tot in de Tweede Kamer toe werden er vragen over gesteld. Het was wel in de tijd van de Koude Oorlog en men vermoedde, dat het wel met de vrees voor een inval van de Russen te maken kon hebben. Geruchten deden de ronde: de schepen zouden gereed liggen voor evacuatie van leden van het Koninklijk Huis.

Pas toen 50 jaar na dato bepaalde Rijksarchieven eindelijk openbaar werden, bleek dat ze daar lagen om onmisbaar geachte personen in veiligheid te kunnen brengen ā€œvoor als de Russen kwamenā€. Voor deze evacuatie had men de codenaam Caramba verzonnen. Naast VIPā€™s zouden eveneens archieven, patenten en researchprotocollen in veiligheid gesteld moeten worden, om het voortbestaan van belangrijke ondernemingen te waarborgen en buiten Sovjet invloeden te houden. Philips pakte, als ā€œtoegelaten bedrijfskernā€ in de operatie Caramba, het evacuatieplan van de regering groots aan. Zij kocht in 1950 twee LCT Mark III landingsvaartuigen en bracht beide schepen onder bij NV Mij. tot Exploitatie van Uitvindingen. Na ombouwen van de schepen bij NV Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij in Arnhem en bij Niehuis v.d. Berg in Rotterdam, werden zij respectievelijk gedoopt als Willem I en II. Er bestonden tijdschemaā€™s om na het uur ā€œUā€ vanuit Eindhoven naar Dintelsas te vertrekken. Daar zouden de, dan inmiddels gewaarschuwde schepen Willem I en II uit Numansdorp, klaarliggen voor vertrek. Dintelsas aan het Volkerak lag buitengewoon strategisch; de Noordzee kon, vĆ²Ć²r de Deltawerken, via drie vluchtwegen worden bereikt. In de jaren daarna ebde de vrees voor een Sovjet inval weg en de schepen zijn in augustus 1956 verkocht en omgebouwd tot zand- en grintschepen de Zagri 9 en 10. De Zagri 10 is later doorverkocht aan zand- en grinthandel Oosterlee en omgedoopt tot Rio 2. De Zagri 9 heeft nog jaren voor het Zweedse bedrijf Sandeman gevaren en is in 1990 zelfs nog in een Finse haven gesignaleerd.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes