Conflict en komische wraak

Bij het militaire onderdeel waar ik was geplaatst, werkte ik op een technische afdeling onder leiding van een ‘Korporaal 1’, die bekend stond als een zuiplap die dacht dat hij de baas was. Op een dag kregen we een conflict over een handeling, terwijl we dezelfde rang hadden. Het conflict escaleerde tot het punt waarop hij me een klap gaf in de werkplaats, zonder getuigen. Hij dacht ermee weg te komen, maar dat bleek een misrekening. De volgende dag moest ik bij de overste verschijnen, waar ik te horen kreeg dat ik overgeplaatst zou worden naar een ander onderdeel. Ondertussen was ik al begonnen met het inrichten van een woning en lag de vloerbedekking zelfs al. Het zal dus zowel mijn verloofde als mij veel geld kosten, maar het zal ook hem geld kosten, al weet hij dat nog niet. Ik heb eerst schriftelijk bevestiging van de overplaatsing afgewacht. Een andere kameraad van me zocht ook een woning daar, dus hij kreeg voorrang.

Meneer ‘Korporaal 1’, de zuipschuit, had die nacht nachtdienst, en zijn auto stond op de buitenparkeerplaats van het militaire complex. De avond voor mijn overplaatsing boorde ik een gat in een grote aardappel en stak deze in zijn uitlaat. Daarna duwde ik het spuitslangetje van een grote bouw-pur-schuimfles in het gat en spoot het schuim er helemaal in. Vervolgens gooide ik het bewijsmateriaal in een vuilnisbak in het dorp.De volgende ochtend vertrok ik met mijn plunjebaal in de kofferbak van mijn auto naar de nieuwe kazerne en werkplek. Daar heb ik me ingeschreven en gemeld op de werkplek, waar ik een oude bekende tegenkwam van een vorige lichting. Daarna verliep alles weer normaal.

Op een dag besloot ik iemand met mijn auto naar het station te brengen zodat die persoon de trein naar huis kon nemen. Maar wie tref ik daar? Mijn kameraad die mijn woning had overgenomen. Hij was daar met een militair busje om mannen op te halen. Hij schoot in de lach en zei: “Dat heb je goed opgelost, hij heeft zijn hele accu leeg gestart. Achteraf zat de purschuim tot voor in de uitlaatdemper. Bovendien was hij zo dom om het verhaal aan iedereen te vertellen die het maar wilde horen.” Ik haalde mijn schouders op en zei niets.

Na veertien jaar, ver verwijderd van het leger, vertelde ik hem dat ik het was. Hij barstte opnieuw in lachen uit, en ik natuurlijk ook.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes