Ik ga daar echt niet onder de grond zitten!

Geschreven door:

Frank Troost

Ik werkte vanaf 1971 bij de Rijksluchtvaartdienst. Deze dienst was onderdeel van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie gaf ook een maandblad uit. In 1984 verscheen daarin een oproep voor mensen die geïnteresseerd waren in een functie voor het bemannen van een noodzetel. Een noodzetel was een beschermd onderkomen om in geval van een oorlog en een eventuele atomaire aanval van Nederland de kerntaken van de overheid voor een dag of veertien te kunnen voortzetten. De mening in die tijd was dat een eventuele oorlog nooit langer dan 14 dagen zou duren. Ik had in die tijd een mobilisatiebestemming bij de Mobile Colonnes in Crailo en vond dit een mooie gelegenheid om daar vanaf te komen. Ik heb me toen voor een technische functie voor een noodzetel aangemeld. Na een opleiding van een week in de noodzetel onder het Paleis van Justitie in Amsterdam werd ik technisch beheerder van de noodzetel van de RVI (Rijks Verkeers Inspectie) in Rotterdam. Dit heb ik gedaan tot aan het eind van de Koude Oorlog.

Bij gesprekken met personeel van de RVI bleek al gauw dat niemand van hen van pan was om bij en eventuele oorlog daar ooit te gaan werken. “We gaan dan lekker naar huis werd er gezegd. Ik ga daar echt niet onder de grond zitten!”

Vanaf de val van de muur werd er geen geld meer beschikbaar gesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en werden de noodzetels uitgefaseerd. Tot die tijd heb ik iedere  veertien dagen een dag in de noodzetel doorgebracht om de technische installatie te onderhouden. Een keer per maand kwam er personeel van de firma Artos voor het grote onderhoud.

Een leuk voorval uit die tijd was nog de keer dat in de noodzetel een uitlaatklep van de luchtbehandeling kapot ging. Via de Rijksgebouwendienst die de noodzetels onder beheer had kwam een medewerker van een aannemer die klep vervangen. De man kwam al scheldend de trap van de noodzetel af en vertelde: “toen ik 16 jaar was moest ik in 1941 helpen om bunkers voor de Moffen te bouwen. Ik heb toen diezelfde kleppen moeten monteren! En nu 45 jaar later moet ik dat weer doen!” Die kleppen werden in Duitsland nog steeds gemaakt.

Verhalen

Ojee, U bent uitverkoren voor de atoombunker

Was het 1980, of eerder? Ik zat op de middelbare school, de RSG te Schagen, Noord-Holland. In jongerencentrum De Ojee Boerderij speelde de band Doe Maar nog voor ze bekend werden. Vanuit De Ojee Boerderij verzonnen we met jongerenwerker Gerrit van Veghel een...

Brandweer en BB

Geboren in 1954 werd ik natuurlijk op een bepaald moment opgeroepen voor keuring dienstplicht. Alles was goed en mijn opkomst werd enkele malen uitgesteld wegens studie. Het einde van mijn studie was nabij en ik kreeg een waarschuwingsoproep. Tegelijkertijd kwam in...

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in Büren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Bij de Koninklijke Marine tijdens de Koude Oorlog

Op 17 augustus 1970 ben ik in dienst van de Koninklijke Marine getreden. Het heetste punt, de Cuba crisis, was al geweest maar de dreiging van een kern oorlog was nog steeds aanwezig.  Als 16 jarig jochie was ik daar niet zo mee bezig. Ik vond alles nog spannend....

Russen afluisteren

Brief van Henk Braakman, ontvangen op maandag 13-11-2023. Het betreft zijn belevenis van zijn diensttijd in de Koude Oorlog. Transcriptie Lichting 1956-6 Op 4 mei 1956 (wat een timing) lag er op de deurmat bij ons thuis een enveloppe met daarin een ‘bevel’ namens...

Conflict en komische wraak

Bij het militaire onderdeel waar ik was geplaatst, werkte ik op een technische afdeling onder leiding van een 'Korporaal 1', die bekend stond als een zuiplap die dacht dat hij de baas was. Op een dag kregen we een conflict over een handeling, terwijl we dezelfde...

Sloepvaren & Nieuw Guinea

Dit waargebeurde verhaal speelt zich af rond de jaren 1955 in de Aziatische archipel en net daarbuiten. Ik kwam op als dienstplichtig matroos in Hollandsche Rading naar de Marine kazerne. Daar werd ik binnenste buiten gekeerd en voorzien van de nodige uitrusting,...

Geheimzinnige schepen

In het begin van de 1950-er jaren hebben er een paar jaar een tweetal passagiersschepen in de Numansdorpse Veerhaven gelegen. Niemand wist waarom ze daar lagen en van wie ze waren. Het was allemaal heel geheimzinnig. Veel verhalen deden de ronde over het doel van...

Van Kanonnier tot touringcar-chauffeur

Geboren in augustus 1960, dus opgegroeid in de jaren 60 en 70, kregen wij te horen van de atoombom. En nog erger, de waterstofbom en de Russen. Niet dat ik er bang voor was, want met Den Helder dichtbij wist je dat als er zo'n grote bom zou vallen ook wij de klos...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes