Ik ga daar echt niet onder de grond zitten!

Geschreven door:

Frank Troost

Ik werkte vanaf 1971 bij de Rijksluchtvaartdienst. Deze dienst was onderdeel van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie gaf ook een maandblad uit. In 1984 verscheen daarin een oproep voor mensen die geïnteresseerd waren in een functie voor het bemannen van een noodzetel. Een noodzetel was een beschermd onderkomen om in geval van een oorlog en een eventuele atomaire aanval van Nederland de kerntaken van de overheid voor een dag of veertien te kunnen voortzetten. De mening in die tijd was dat een eventuele oorlog nooit langer dan 14 dagen zou duren. Ik had in die tijd een mobilisatiebestemming bij de Mobile Colonnes in Crailo en vond dit een mooie gelegenheid om daar vanaf te komen. Ik heb me toen voor een technische functie voor een noodzetel aangemeld. Na een opleiding van een week in de noodzetel onder het Paleis van Justitie in Amsterdam werd ik technisch beheerder van de noodzetel van de RVI (Rijks Verkeers Inspectie) in Rotterdam. Dit heb ik gedaan tot aan het eind van de Koude Oorlog.

Bij gesprekken met personeel van de RVI bleek al gauw dat niemand van hen van pan was om bij en eventuele oorlog daar ooit te gaan werken. “We gaan dan lekker naar huis werd er gezegd. Ik ga daar echt niet onder de grond zitten!”

Vanaf de val van de muur werd er geen geld meer beschikbaar gesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en werden de noodzetels uitgefaseerd. Tot die tijd heb ik iedere  veertien dagen een dag in de noodzetel doorgebracht om de technische installatie te onderhouden. Een keer per maand kwam er personeel van de firma Artos voor het grote onderhoud.

Een leuk voorval uit die tijd was nog de keer dat in de noodzetel een uitlaatklep van de luchtbehandeling kapot ging. Via de Rijksgebouwendienst die de noodzetels onder beheer had kwam een medewerker van een aannemer die klep vervangen. De man kwam al scheldend de trap van de noodzetel af en vertelde: “toen ik 16 jaar was moest ik in 1941 helpen om bunkers voor de Moffen te bouwen. Ik heb toen diezelfde kleppen moeten monteren! En nu 45 jaar later moet ik dat weer doen!” Die kleppen werden in Duitsland nog steeds gemaakt.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes