Toch liever studeren

Geschreven door:

Philip Lafeber

Het was de laatste lichting en ik werd gekeurd. Of ik het ok vond om eventueel officier te worden of missies in het buitenland te doen voor Navo of VN? Ja hoor, ik vond het wel spannend. In die tijd wilde ik luchtverkeersleider worden. Ik heb me laten keuren op Gilze-Rijen maar kwam helaas niet door.

Toen kwam de oproepbrief, voor een legeronderdeel in het oosten van Nederland. Het spannende was er van af. Je kon de dienstplicht uitstellen door te studeren, maar voor mij zou dat afstel betekenen omdat ik bij de laatste lichting behoorde. Dus dat was dan toch dubbel winst. Ik was nu “buitengewoon dienstplichtig”.

In die tijd waren veel mensen actief in de protestbewegingen tegen de komst van nucleaire wapens in Nederland. Ik kwam uit een gezin dat hier helemaal niet mee bezig was. We zagen het wel maar deden er niks mee. Ik vond de protestplaatjes wel komisch. Ik had weinig begrip van waar het over ging.

Nu zie ik hoe zeer dienstplicht wel wat goeds had kunnen betekenen voor dit eigenwijze boekenwurmpje. Het zou niet leuk zijn, maar dat had ik misschien wel net nodig. Ik heb sindsdien veel respect voor de doeners, de durvers, de mensen die hun leven in de waagschaal leggen voor mijn vrijheid.Ik ben er ook niet zo trots op dat wij niet voor veiligheid zijn gaan staan. Hoe dom kan je zijn dat je het nucleaire arsenaal wil uitbreiden en verspreiden over de wereld? Hoe arrogant en kortzichtig dat je dit als regering toch gewoon doorzet.

Wat ik nog kan doen is die vrijheid zo goed mogelijk benutten en uit te dragen naar de nieuwe generatie. Ik geef les en de leerlingen hebben geen idee van de nucleaire ramp die bijna plaatsvond tijdens de Koude Oorlog rondom Cuba. Wanneer het ter sprake komt, bespreek ik het graag met ze.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes