Dienstplichtig tijdens de moord op Kennedy

Geschreven door:

Piet Verhaegh

Rond je 19 verjaardag kreeg je een oproep om gekeurd te worden voor militaire dienst. Je diende dan te verschijnen op een keuringsplaats, meestal een kazerne. Daar maakte je voor het eerst mee wat militair zijn inhield. Een strenge soldaat aan de poort, nog strengere soldaten met sterren en balken  binnen in de wachtruimte en dan de keuring. Enfin, ik werd goedgekeurd en de volgende vraag was, waar wil je dienen. Het gebruikelijke antwoord, bij de verlofgangers, was niet zo origineel. Ik durfde dat ook niet uit te spreken. Mijn voorkeur ging uit naar de luchtmacht. Dat leek me wel iets. Ondanks dat je 21 maanden moest dienen, ging mijn voorkeur hier naar uit. Je hoefde geen “zandhaas” te zijn. En vliegen leek me wel wat. Ook mijn lengte speelde mee, ze konden niet zo veel met kleine mannetjes. In januari 1963 moest ik opkomen in Nijmegen. Het was echt winter, er lag sneeuw , het was koud, maar op de kazerne was een echte ijsbaan. Hier bij het LIMOS werden we opgeleid tot echte soldaten. Ook de vijand was bekend, dat waren de Russen,en hun bondgenoten, die van de overkant van het ijzeren gordijn. Dat daar ook jonge mannen werden opgeroepen voor de dienstplicht was mij bekend. Maar ik kon er met de beste wil van de wereld en met de nodige fantasie geen vijand in zien. Zij hadden mij niks gedaan en ik ook niet aan hun. Raar eigenlijk. Maar we moesten wel, ze waren de “verkeerden “en wij de “ goeien “ . Vreemd eigenlijk. We kregen een militaire opleiding, maar omdat het zo streng winter was betekende dat voornamelijk in een klaslokaal zitten en luisteren. Natuurlijk eerst de rangordes van het Nederlandse leger. Welke wapens er waren, hoe je die moest onderhouden en schoonmaken. Allerlei zaken. Ook werd een uitleg gegeven hoe een en ander geografisch in elkaar zat, waar Rusland begon enz. Ook leerden we welke vliegtuigen ze hadden, die moesten we wel leren herkennen. En ook onze eigen vliegtuigen, ook dat moesten we weten. Een keer zijn we op oefening geweest, maar het was zo koud dat de helft van ons peloton ziek was en het bed “ strozak” moest houden. De andere helft van het peloton was bezig met ziekenverzorging. Als de Russen dat geweten hadden hoe ons deel van het leger er bij lag……. Halverwege de opleiding werd ik vrijwillig ingedeeld bij het Spookpeloton van de luchtmacht. Dit peloton trad op bij allerlei festiviteiten van de Luchtmacht. Wij deden tijdens een taptoe een 20 minuten durende show in geweerexercitie . Erg spectaculair. Zo spectaculair dat de Russen zich niet lieten zien.

En toen , op 22 november , we stonden klaar om naar huis te gaan op weekendverlof, kwam het bericht dat President Kennedy in Dallas was doodgeschoten. Grote paniek op de kazerne in Nijmegen, alle verloven werden ingetrokken . Is dit het moment dat er internationaal iets gaat beginnen. Wij wisten het niet en eigenlijk wist niemand het. Waarom moesten we blijven? Waarvoor? Wapens waren er niet, ja ons oud exercitiegeweer, dat was er , met losse flodders. En een flinke bajonet. De soldaten aan de poort hadden de helm op , en een rode band om de arm.  “  Wacht “ stond er op. Dat zal zeker indruk hebben gemaakt. Er gebeurde verder die dag niks bijzonders en het weekendverlof werd verplaatst naar zaterdag. Toch realiseerde ik mij op dat moment dat er echt wel wat aan de hand was in de wereld. Ondanks dat de afstand tot Rusland erg ver was, wist ik ook dat met de moderne middelen, vliegtuigen, de afstand snel te overbruggen was. De dreiging voelde je wel, maar je kon niet meer dien als je plicht. Toen ik naderhand op vliegbasis Eindhoven terecht kwam in het technisch squadron, alwaar ik een kantine functie had, voelde ik de dreiging nog meer. Maar onze commandant zei tegen mij, ook in de oorlog moet er koffie zijn. En na mijn periode ben ik gewoon afgezwaaid zoals dat zo mooi heette.

 

 

 

 

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes