Civiele Vedediging

Geschreven door:

j.p. Heck

Tijdens de Koude Oorlog lag de coördinatie van de civiele verdediging eerst bij het ministerie van Algemene Zaken, om daarna over te gaan naar het ministerie van Binnenlandse Zaken. De Staf voor de Civiele Verdediging (SCV) was het uitvoerend orgaan tot het in 1989 door de verminderde dreiging van het toenmalige Warschau Pact werd opgeheven. Er bestaat een hardnekkig misverstand dat de taken op dit gebied grotendeels werden beheersd door de BB (Bescherming Bevolking), ressorterend onder Binnenlandse Zaken. Het tegendeel is waar. Alle ministeries hadden een eigen taak om zich voor te bereiden op perioden van oplopende internationale spanning en/of oorlog. Civiel-militaire samenwerking speelde daarbij een belangrijke rol, zoals de ondersteuning van civiele schepen en vliegtuigen ter ondersteuning van militaire versterkingen vanuit de VS. Behalve logistieke ondersteuning ging het ook om bijv. beveilgde verbindingen en een civiele sleutepuntenlijst en ook deelname aan jaarlijkse papieren NAVO-oefeningen op bestuurlijk niveau. Er bestond een zogeheten civiel synchronisatie schema dat in de pas liep met de alarmfasen van de NAVO. Ik was lange tijd Chef van de SCV en Nederlandse vertegenwoordiger in het NATO Civil Emergency Planning Committee. Wie hierover beleidsmatig meer wil weten, raad ik aan de diverse Regeringsnota’s Civiele Verdediging te lezen. Het is jammer dat de media veel aandacht aan de BB (in de ook toen al onwaarschijnlijke oorlogsfase) schenken en veel minder op de fase van de bijdrage van civiele verdeding aan internationale crisisbeheersing, zoals het veiligstellen van grondstoffen of voorbereidingen op bijv. grootschalige evacuaties.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes