Spanning boven en onder water

Geschreven door:

George Thomas

Ik heb gevaren op diverse schepen van de Koninklijke marine, in de Koude Oorlog periode, dus die periode wat ging tussen het Warsaw Pact (Het militaire bondgenootschap van de communistische landen) en de NAVO. Deze liep voor mij – als beroepsmarineman vanaf 1968 tot voorbij het vallen van de “muur” in Berlijn op november 1989. Maar om het juist te vertellen, eigenlijk tot in december 1991, toen de Sovjet-Unie ophield met haar bestaan, wat dus het einde betekende van de (eerste) Koude Oorlog.

Boven water:
Tijdens een plaatsing op een schip, werden er vaak diverse oefeningen gehouden, tussen Schotland en IJsland, dé doorvaart route van de Sovjet onderzeeboten. Daar werden wij veelvuldig bekeken en beluisterd door de Sovjets lange afstand bommenwerpers van het type Badger en door EOV (Elektronische Oorlog Voering) – vliegtuigen van het type Bear Delta. Het werd haast een dagelijkse routine, die aanwezigheid van hen.

Meestal werden wij al vroegtijdig gewaarschuwd door radarvliegtuigen van de NAVO (AWACS) dat zij ten noorden van de Noordkaap (Bij het Noorse eiland Magereya) vlogen en vervolgens een zuidwestelijke koers aanhielden, naar ons toe.

Hun routine van deze Sovjet verkenningsvliegtuigen was dat zij met z’n tweeën vlogen, maar soms ook in gezelschap van een bommenwerper. Een herinnering die mij echter sterk is bijgebleven, is dat bij een grote oefening met Amerikaanse vloot eenheden, het AWACS vliegtuig eerst meldde dat er verkenners aankwamen en daarna hun bommenwerpers. Opeens hoorde wij over de radio hoorde het AWACS vliegtuig naar het vliegkampschip roepen: “scramble,  scramble”  en daarna toch wel met een licht zenuwachtige stem: “strength many” de codenaam voor erg veel vliegtuigen die de operator op zijn radarscherm zag.

Ook op ons radarscherm zagen wij ook eerst 6 bommenwerpers aan komen, gevolgd door nog eens in linie weer 6 toestellen en die werden ook weer gevolgd door nog eens 6 bommenwerpers. Dat was voor iedereen wel even slikken.

Vanaf het Amerikaanse vliegkampschip betekende dat “Scramble” dat er elke twee minuten,
twee Tomcats opstegen. En voor je het wist zat je beeldscherm vol met al dan niet vriendschappelijke en vijandige vliegtuigen. Aan boord werd het “gevechtswacht en dit is niet voor oefening omgeroepen”

Dit alles speelde zich af op zo’n driehonderd kilometer van je af. Net als in de film “TopGun” maar dan in het echt. Alleen moest die film toen nog gemaakt worden…

Toen de Sovjets bemanningen zo enorm veel fighters op hun af zagen komen en over de radio zij hoorde dat de piloten om toestemming vroegen om aan te vallen, draaiden zij gelukkig heel snel af, richting hun thuisbasis. De Koude Oorlog bleef gelukkig koud. Later toen wij weer thuis waren en dit verhaal vertelde, zag ik alleen maar ongeloof. “Wij hebben hierover niets gelezen of op het journaal gezien” En de wereld draaide vredig verder.

Onder water
Tijdens mijn verblijf op diverse onderzeeboten, speelde de Koude Oorlog natuurlijk ook. Intens, maar altijd bleven wij onzichtbaar.

Het was de bedoeling zoveel als mogelijk, alles maar te weten te komen van de Sovjetschepen, die wij dan tegenkwamen. Deze reizen naar gebieden waar veel Sovjetschepen te vinden waren, werden patrouilles genoemd, en dan bleven wij soms weken onder water om ongezien informatie in te winnen.
De ene keer gingen wij noordwaarts, om de Noordkaap richting de zuidelijke Barentszzee of naar de Middellandse zee, richting de ankerplaatsen van de Sovjet Marine.

Wat wij daar precies deden, wordt haast nooit verteld, en helemaal niet bij het thuisfront.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes