Fallex op Vliegbasis Woensdrecht

Geschreven door:

Ton de Vries

Van de 40 jaar die de Koude Oorlog heeft geduurd heb ik er ruim 30 in ’s Konings wapenrok beleefd, van 1958 tot het einde in 1989. Een van de kenmerken van die periode bestond uit de veelvuldige alarmering van staven en onderdelen om de paraatheid te testen, vaak gevolgd door oefeningen “op papier” en/of door “daadwerkelijk” te beoefenen maatregelen en activiteiten die onder gesimuleerde omstandigheden moesten worden uitgevoerd. Daarnaast was het gebruikelijk om tijdens staf-oefeningen, waarbij de onderdelen “input” moesten leveren, “op papier” vliegtuigen te laten weghelpen of zelfs inzetten vanaf daarvoor aangewezen NAVO-bases. Dit werd ook zo nu en dan in de werkelijkheid beproefd.

Recce-vliegtuigen?
Dat inzetten van “papieren” vliegtuigen vanaf NAVO-bases waar ze “vreemd” waren heeft dan ook soms wel verwarring gesticht. In een bundeltje papieren die ik had bewaard trof ik mijn eerste verslag van een oefening aan: “Fallex 62”. Deze ervaring heeft geleerd dat je voor het plezier in dit werk het spel zo veel mogelijk moet meespelen: een beroep op de eigen en andermans fantasie loont, zolang de gang van zaken maar niet wordt gefrustreerd. Plaats van handeling is Vliegbasis Woensdrecht. Het operationele 326- Squadron is al enige tijd weg, de Jachtvliegopleiding is Transitievliegopleiding (TVO) geworden met T-33’s (incl. 2 ex RT-33’s, fotoverkenners). Aan de rand van het “oude veld” vindt men de Elementaire Vliegopleiding (EVO) en de Vlieginstructeursopleiding (VIO) op Fokker S-11, een aantal stafgebouwen en diverse hangars, werkplaatsen en magazijnen en de Straalmotorenwerkplaats. Ook het z.g. “Kremlin” bevindt zich daar: dat is de staf van de Technische Dienst, ook op andere bases vanuit de uitvoerende sector zo aangeduid sinds de invoering van het Centraal Geleid Onderhoud (CGO), een van oorsprong Amerikaans systeem voor de bedrijfsvoering. (Men vond het nogal centralistisch). Het “oude veld” verdween bij de voorbereidingen op de Kruisraketten.

De oefening duurde ca. 9 x 24 uur, ik had m.i.v. de tweede dag steeds dienst als Celhoofd Technische Dienst buiten de normale diensturen. Er waren diverse cellen, zoals Operaties, Materieel en Motortransport die het spel moesten spelen terwijl de rest van de basis zich met de dagelijkse gang van zaken onledig hield.

De eerste avond bracht ons een drietal Canberra’s (bommenwerpers) en een Pembroke (transportvliegtuig) afkomstig van RAF Brüggen (West Duitsland). Op de tweede dag om 12.45Z zijn 5 Canberra’s gereed gemeld. Om 16.45Z (Greenwich Mean Time) werd gevraagd om “Recce-vliegtuigen t.b.v. de staf” (verkenningsvliegtuigen). Kennelijk nog niet enthousiast voor het spel geven we als antwoord: Geen RT-33 beschikbaar, de Canberra’s zijn bommenwerpers. Vijf minuten later geven we door: M-102 (RT-33) is op Deelen (toen nog een actief vliegveld).

Om 23.45Z wordt geopperd dat de Canberra’s misschien PR-7’s zijn, dus recce-kisten: er wordt nu gesproken over nummers van startpatronen voor de motoren. Om 00.10 Z wordt vastgesteld: we hebben 5 Canberra’s PR-7 ingedeeld en serviceable (het spel kan beginnen).

Om 01.05Z order van staf BDL/CLV (Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten/Commando Luchtverdediging): T-birds zijn niet “operationeel’, niet meer doorgeven op vliegtuigstatus. Jammer, minder spel. Om 03.50Z tegenorder van BDL/CLV: (R)T-33 toch opgeven. We krijgen er zelfs rapportagecodes bij. De M-103 bij Aviolanda (tegenwoordig Fokker Aircraft Services), voeren we op als gereed binnen 3 dagen. Toch spel ?

Jazeker: om 05.20Z komt de opdracht “z.s.m. ter beschikking te doen stellen 6 S-11 vliegtuigen met gronduitrusting, gereedschap, special to type tools, handvoorraden, pre-issue stock, alsmede 8 vliegers, benodigde grondpersoneel, tentenmateriaal, keukenuitrusting, noodrantsoenen voor 4 dagen en transportmiddelen”.

Er volgt nu een reeks opdrachten en gereedmeldingen waaruit blijkt dat de diverse deelnemers het spel inderdaad spelen. De S-11 vlucht blijkt om 10.05Z een naam te hebben, t.w. “Pelgrim” en Commandant Nr 1 Instructiesquadron krijgt van ons (TD-cel) op welke kisten worden ingedeeld (CGO !); personeel moet hij aanwijzen uit eigen gelederen. Om 12.40Z krijgen we bericht dat onze 7 Piper Cubs een uur geleden naar Ypenburg zijn vertrokken en daar blijven. Om 17.00Z wordt gemeld dat “Pelgrim” is gestart, naar later blijkt zijn ze naar Wassenaar. Dat waren dus de recce-vliegtuigen t.b.v. de staf”? Of waren het die Piper Cubs?

Met de papieren Canberra’s is drie dagen lang, voordat – traditiegetrouw – de bom viel, niets gedaan en daarna al helemaal niet. Uit wat er zich verder afspeelde blijkt vooral dat in die tijd de strategie van (dreigen met) “Massale Vergelding” en het ondergaan van de gevolgen werd beoefend.

Een maand later beleefde de wereld de Cubaanse Rakettencrisis. Ik kan me niet herinneren dat daarvan iets op Woensdrecht is doorgedrongen – het moet toch wel!? Vreemd…

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes