Verliezen op papier

Geschreven door:

Ton de Vries

Van de 40 jaar die de Koude Oorlog heeft geduurd heb ik er ruim 30 in ’s Konings wapenrok beleefd, van 1958 tot het einde in 1989. Een van de kenmerken van die periode bestond uit de veelvuldige alarmering van staven en onderdelen om de paraatheid te testen, vaak gevolgd door oefeningen “op papier” en/of door “daadwerkelijk” te beoefenen maatregelen en activiteiten die onder gesimuleerde omstandigheden moesten worden uitgevoerd. In de loop van de jaren zestig is de NAVO overgegaan van “Massale Vergelding” op “Aangepast Antwoord”. Dat hield onder meer in dat strijdkrachten moesten kunnen overleven om dat antwoord te geven. De oefeningen omvatten dus veel meer gesimuleerde acties onder gesimuleerde oorlogsomstandigheden dan voordien. De NAVO hield Tactical Evaluations van de haar toegewezen eenheden (Survival To Operate was en is nog een van de aspecten).

Ongenaakbaar ?
In de jaren ’69 – ‘75 zijn mijn geoefendheid in gesimuleerde acties onder gesimuleerde oorlogsomstandigheden en mijn kennis van wat er dan moest gebeuren aanzienlijk toegenomen onder de “bezielende” knoet van Woeste Willem (van Gastel), Eerste Officier op de Vliegbasis Soesterberg. Het “Aangepaste Antwoord” eiste na de vechtpartijen in het Midden-Oosten zijn tol in de vorm van veel gewapend beton en een scala aan aanvullende maatregelen in het streven naar “survival to operate”.

32FIS (Fighter Interceptor Squadron) ruilde zijn F-102’s in voor F-4E’s, de eerste E’s in Europa, en werd 32TFS (Tactical Fighter Squadron). Deze elite-eenheid viel echter onder de Nederlandse Wing-ops (Wing Operations Center) van Soesterberg en deze basis was verantwoordelijk voor allerlei zaken, o.a. het dirigeren van 32TFS in de NAVO-bevelsstructuur, waarvan een Wing-ops een standaard onderdeel was, ook al was er eigenlijk geen Wing, die uit meer dan één Squadron zou hebben bestaan. Tijdens oefeningen moest Wing-ops dus worden bemand.

Er was in die tijd eens een z.g. Command Post Exercise in NAVO-verband waarbij 32TFS op papier werd ingezet. Wing-ops kon met een kleine bezetting volstaan, waarin de diverse sectoren een aandeel leverden, o.a. logistiek. Ik had de eer in een van de shifts te zijn ingedeeld en werd belast met o.a. het verwerken van gegevens, t.w.: gereedheid vliegtuigen, inzet, resultaat missie, verbruik wapens, munitie, brandstof, gereedstelling teruggekeerde toestellen, resterende voorraden, etc. Voor de F-4’s werd hiervoor informatie uitgewisseld met 32TFS (niet over wapens en munitie, naar ik meen).

Na enige tijd viel me op dat alle F-4’s altijd terugkeerden van elke missie, hoewel uit de oefen-aanwijzingen bleek dat er met een bepaald afbreuk-percentage moest worden gewerkt.

Het leukste zou natuurlijk zijn om dat op een zo realistisch mogelijke manier te doen. Uit onderzoeken die ik eerder eens had gedaan had ik nog een tabel bewaard waarmee d.m.v. “random numbers” de vliegtuigen konden worden aangewezen die niet van hun missie terugkeerden, zodanig dat over een redelijk aantal missies gemeten, het aangegeven afbreukpercentage werd benaderd. Dat gingen we toepassen en 32TFS begon dus verliezen te lijden.

Sommige Amerikanen bleken toen erg gevoelig te zijn voor vermeende aanslagen op het imago van hun “Wolfhounds”.

Ook voor indringers waren ze zeer beducht: toen ik, na telefonische afspraak, mij meldde bij de ingang van hun Restricted Area om mijn collega te spreken werd ik prompt tegen het hek gezet met armen en benen wijd en bewaakt door zwaar bewapende, grimmige lieden die eerst hun eigen baas consulteerden alvorens mijn aankomst werd doorgegeven aan de collega, die zelf naar het hek moest komen. Ik mocht er niet in.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes