Verliezen op papier

Geschreven door:

Ton de Vries

Van de 40 jaar die de Koude Oorlog heeft geduurd heb ik er ruim 30 in ’s Konings wapenrok beleefd, van 1958 tot het einde in 1989. Een van de kenmerken van die periode bestond uit de veelvuldige alarmering van staven en onderdelen om de paraatheid te testen, vaak gevolgd door oefeningen “op papier” en/of door “daadwerkelijk” te beoefenen maatregelen en activiteiten die onder gesimuleerde omstandigheden moesten worden uitgevoerd. In de loop van de jaren zestig is de NAVO overgegaan van “Massale Vergelding” op “Aangepast Antwoord”. Dat hield onder meer in dat strijdkrachten moesten kunnen overleven om dat antwoord te geven. De oefeningen omvatten dus veel meer gesimuleerde acties onder gesimuleerde oorlogsomstandigheden dan voordien. De NAVO hield Tactical Evaluations van de haar toegewezen eenheden (Survival To Operate was en is nog een van de aspecten).

Ongenaakbaar ?
In de jaren ’69 – ‘75 zijn mijn geoefendheid in gesimuleerde acties onder gesimuleerde oorlogsomstandigheden en mijn kennis van wat er dan moest gebeuren aanzienlijk toegenomen onder de “bezielende” knoet van Woeste Willem (van Gastel), Eerste Officier op de Vliegbasis Soesterberg. Het “Aangepaste Antwoord” eiste na de vechtpartijen in het Midden-Oosten zijn tol in de vorm van veel gewapend beton en een scala aan aanvullende maatregelen in het streven naar “survival to operate”.

32FIS (Fighter Interceptor Squadron) ruilde zijn F-102’s in voor F-4E’s, de eerste E’s in Europa, en werd 32TFS (Tactical Fighter Squadron). Deze elite-eenheid viel echter onder de Nederlandse Wing-ops (Wing Operations Center) van Soesterberg en deze basis was verantwoordelijk voor allerlei zaken, o.a. het dirigeren van 32TFS in de NAVO-bevelsstructuur, waarvan een Wing-ops een standaard onderdeel was, ook al was er eigenlijk geen Wing, die uit meer dan één Squadron zou hebben bestaan. Tijdens oefeningen moest Wing-ops dus worden bemand.

Er was in die tijd eens een z.g. Command Post Exercise in NAVO-verband waarbij 32TFS op papier werd ingezet. Wing-ops kon met een kleine bezetting volstaan, waarin de diverse sectoren een aandeel leverden, o.a. logistiek. Ik had de eer in een van de shifts te zijn ingedeeld en werd belast met o.a. het verwerken van gegevens, t.w.: gereedheid vliegtuigen, inzet, resultaat missie, verbruik wapens, munitie, brandstof, gereedstelling teruggekeerde toestellen, resterende voorraden, etc. Voor de F-4’s werd hiervoor informatie uitgewisseld met 32TFS (niet over wapens en munitie, naar ik meen).

Na enige tijd viel me op dat alle F-4’s altijd terugkeerden van elke missie, hoewel uit de oefen-aanwijzingen bleek dat er met een bepaald afbreuk-percentage moest worden gewerkt.

Het leukste zou natuurlijk zijn om dat op een zo realistisch mogelijke manier te doen. Uit onderzoeken die ik eerder eens had gedaan had ik nog een tabel bewaard waarmee d.m.v. “random numbers” de vliegtuigen konden worden aangewezen die niet van hun missie terugkeerden, zodanig dat over een redelijk aantal missies gemeten, het aangegeven afbreukpercentage werd benaderd. Dat gingen we toepassen en 32TFS begon dus verliezen te lijden.

Sommige Amerikanen bleken toen erg gevoelig te zijn voor vermeende aanslagen op het imago van hun “Wolfhounds”.

Ook voor indringers waren ze zeer beducht: toen ik, na telefonische afspraak, mij meldde bij de ingang van hun Restricted Area om mijn collega te spreken werd ik prompt tegen het hek gezet met armen en benen wijd en bewaakt door zwaar bewapende, grimmige lieden die eerst hun eigen baas consulteerden alvorens mijn aankomst werd doorgegeven aan de collega, die zelf naar het hek moest komen. Ik mocht er niet in.

Verhalen

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

De kern van de zaak

In 1982 begon mijn dienstplicht tijd bij de Koninklijke Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School in Nijmegen. Na de basis opleiding werd ik als onwetende 18 jarige naar West-Duitsland gestuurd om daar te dienen bij de 12e GGW. Een onderdeel van de 12e...

Ojee, U bent uitverkoren voor de atoombunker

Was het 1980, of eerder? Ik zat op de middelbare school, de RSG te Schagen, Noord-Holland. In jongerencentrum De Ojee Boerderij speelde de band Doe Maar nog voor ze bekend werden. Vanuit De Ojee Boerderij verzonnen we met jongerenwerker Gerrit van Veghel een...

Brandweer en BB

Geboren in 1954 werd ik natuurlijk op een bepaald moment opgeroepen voor keuring dienstplicht. Alles was goed en mijn opkomst werd enkele malen uitgesteld wegens studie. Het einde van mijn studie was nabij en ik kreeg een waarschuwingsoproep. Tegelijkertijd kwam in...

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in Büren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Bij de Koninklijke Marine tijdens de Koude Oorlog

Op 17 augustus 1970 ben ik in dienst van de Koninklijke Marine getreden. Het heetste punt, de Cuba crisis, was al geweest maar de dreiging van een kern oorlog was nog steeds aanwezig.  Als 16 jarig jochie was ik daar niet zo mee bezig. Ik vond alles nog spannend....

Russen afluisteren

Brief van Henk Braakman, ontvangen op maandag 13-11-2023. Het betreft zijn belevenis van zijn diensttijd in de Koude Oorlog. Transcriptie Lichting 1956-6 Op 4 mei 1956 (wat een timing) lag er op de deurmat bij ons thuis een enveloppe met daarin een ‘bevel’ namens...

Conflict en komische wraak

Bij het militaire onderdeel waar ik was geplaatst, werkte ik op een technische afdeling onder leiding van een 'Korporaal 1', die bekend stond als een zuiplap die dacht dat hij de baas was. Op een dag kregen we een conflict over een handeling, terwijl we dezelfde...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes