1956, Een dieptepunt

Geschreven door:

Ton de Vries

De Vliegbasis Woensdrecht, waar het “oude veld” plaats bood aan de “West Brabantse Aero Club” (WBAC), de “Rotterdamse” en de lokale Klu-zweefvliegclub, was pas uitgebouwd tot standaard NATO-vliegbasis. De Jachtvliegopleiding (JVO) met zijn Meteors 4 en -7 was overgekomen van Twenthe, de Elementaire Vliegopleiding (EVO) met Fokker S-11 vertrokken naar Gilze-Rijen en ik was begonnen aan de Scholieren-opleiding Zweefvliegen, waarvan destijds de Luchtmacht sponsor was met het oog  op het werven van potentiële (jacht)vliegers.

De Koude Oorlog was ijzig koud, Oost-Europa en het Midden-Oosten waren onrustig, de verhoudingen binnen de NAVO niet stabiel. Europa “dé-koloniseerde” Afrika en Azië.

De VS trachtten het communisme, vooral de SU en China, in te dammen en versterkten daartoe o.a. West-Europa, vooral de luchtmachten: de Klu alleen al had meer dan driehonderd jachtvliegtuigen, vele geschikt voor aanvallen op gronddoelen.

Chroestsjow  “dé-staliniseerde” de SU, arbeidersprotesten in Polen sloegen over naar Hongarije en leidden daar tot een volksopstand tegen de macht van de communisten en de aanwezigheid van de Russen. Nasser bezette de Suez-kanaal-zone, Israël viel aan met steun van Engeland en Frankrijk. De VS wezen Israël, Engeland en Frankrijk hun plaats, het Westen liet de Hongaren over aan Chroestsjow’s ongenade en wij, scholieren-leerling-zweefvliegers bij de WBAC op het oude veld van Woensdrecht begrepen dat niet.

Op het een koude, nevelige veld staan staan enkele zweefvliegtuigen opgesteld (Gövier, Gronau Baby en Prefect), een lier (WIZ) en een “blokkenwagen” (rood/wit geschilderde startwagen). Een tiental enthousiastelingen staan er bij in afwachting van voldoende zicht om te mogen starten. Over Suez en vooral over Hongarije gaan de gesprekken. Gewoonlijk wordt er over vliegen gepraat, ook wel over vliegtuigen, vliegers en het weer. Vandaag wordt er uit een mengsel van onbegrip, spijt en enthousiasme (en onbenul) een “plan” ontwikkeld om met de zweefvliegtuigen (die we eerst voorzien van mitrailleurs) naar Budapest te gaan en de Russen aan te vallen…

De illusies die de Hongaren koesterden en hun herinnering daaraan worden weergegeven in de volgende tekst, overgenomen uit een reisgids Hongarije van Odyssee (uitg. 1990, pag. 26):

Wind van verandering
Hier Hongarije. Het laatste station.
Wij doen een oproep aan de VN.
Vanochtend hebben Russische troepen de aanval ingezet op onze stad.

October 1956.
Bloed en ellende in de straten van Budapest. De revolutie kwam.
Een eeuwige vlam werd ontstoken.

1956.
Wind van verandering.
Waar waren jullie toen Budapest brandde? Op een veilig plekje, we dachten in onze domheid dat het tij keerde.
Hongarije.
Het bloedde en niemand gaf er om.
Wat een tragedie, duizenden stierven, het slachtoffer van hun moed.

16 juni 1989.
Een half miljoen mensen bewijzen de laatste eer. Ze weten het nog, ze weten het nog heel goed.
Het is helder als het daglicht. De revolutie is een hel geworden.

Wind van verandering.
Eens te meer kijkt de wereld naar ons.
Verbreek die ketenen, dat zeggen ze tegen ons, maar wie zijn zij?
Deze keer, zijn we blij met de geboden hulp.
Maar eigenlijk doen we het liever zelf, dit keer.

  1. Dorozsmai en D. Shiels

Vertaling: NOS 1989 van de elpee East’56.

______________________________________________________________________

Naschrift: Op de dag voordat ik dit verhaaltje oorspronkelijk schreef, 15 juni 1998, hadden 84 Navo-vliegtuigen, waaronder 4 Nederlandse F-16’s, een demonstratieve oefening gehouden nabij Kosovo, tegen Milosevic. De VN hadden nog geen mandaat afgegeven voor daadwerkelijk ingrijpen: Rusland en China waren er tegen. Weer illusie ? Nee, maar dat bleek pas op 24 maart 1999, toen zonder toestemming van de VN de NAVO toch met luchtaanvallen begon.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes