Oefening Wintex 1987

Geschreven door:

Henk Boons

Ik ben als lichting 86-5 opgeroepen voor de militaire dienstplicht. Na een opleiding van 4 maanden bij de verbindingsdienst in Ede en de vrachtwagen opleiding bij de PIROC in Veldhoven kwam ik paraat bij de 102 Hrstcie in Nieuw Milligen. Ik was derde echelon radiohersteller EZB. Op de PIROC hadden we de rijopleiding gehad met de DAF YA4440. Bij de parate club waren er nog twee DAF YA314 toolset in gebruik. De EZB radio verbruikte zoveel elektriciteit dat de YA4440 toolset niet voldeed. De bedrading was blijkbaar uitgebrand. Dus de sergeant wegtransport zorgde voor een aanvullende rijtest op de YA314. Een middagje rijden en dan moest je het maar weten.

Binnen enkele weken gingen we op oefening Wintex naar Duitsland. De herstelcompagnie ging daar steun verlenen aan beide partijen in de oefening. We waren NONEX (geen deel van een van de partijen). Het verplaatsen ging niet per colonne. We mochten op eigen houtje de route afleggen zolang we elkaar maar niet inhaalden.

’s Ochtends vroeg zouden we vertrekken. Het was erg koud. De YA314 heeft geen kachel aan boord. Dus met allemaal extra kleding ging ik en mijn bijrijder naar de vrachtwagen. Iemand had de vrachtwagen al gestart zodat de motor warm draaide. Op een gegeven moment vertrok het detachement. De soldaten in de LARO’s en YA4440’s zaten lekker warm met de kachel aan. En wij als twee Eskimo’s in de oude bak.

De reis ging best voorspoedig. De oude bak hield de rest redelijk bij. Zo reden we Duitsland in en kwamen op wegen waar het ijs aan de bomen hing. Het was echt winter hier. Het vroor hier flink.

Op een gegeven moment begon de motor te knallen. We dachten nou daar gaan we dan. Oliedruk weg. Geen vermogen meer. We stuurden de YA314 naar de kant van de weg. Zoals ons geleerd was het gele vlaggetje achter aan de truck geknoopt en wachten op de bezemwagen.

Onze compagnie had twee YB616 takelwagens in het detachement. De eerste stopte voor ons, en de tweede achter ons. “Zo mannen, wat is het probleem” vroeg de chauffeur. Ik denk dat de motor stuk is en vertelde over het knallen. Ondertussen stapte de bijrijder van de takelwagen in onze truck. En ineens startte hij onze truck. “Hoe kan dat nou?” vroeg ik. Je hebt je tank leeggereden was het antwoord. Maar de brandstofmeter geeft nog vol aan. Blijkbaar heeft de YA314 twee brandstoftanks en moet je behalve de kraan ook de schakelaar op de juiste tank zetten. Bij ons stond de schakelaar  dus op de verkeerde tank. Dat was tijdens de instructiemiddag niet aan bod gekomen. We konden weer verder en onze oude bak bracht ons veilig naar de oefenlocatie.

De oefening en de terugreis verliepen voorspoedig.

Bij aankomst op de kazerne ontdekten we een pluspunt van onze oude bak. De YA314 reed nog op benzine. Alle voertuigen op diesel verdrongen zich bij de enige dieselpomp bij de kazerne. We plaatsten de YA314 precies tussen twee benzinepompen. Mijn bijrijder tankte de rechtertank af en ik de linker. Binnen een no time zaten beide tanks vol en konden we het voertuig op de plaat neerzetten. Wij waren klaar. De chauffeur van de laatste dieselwagen was pas enkele uren later klaar met aftanken.

Dpl Sld Henk Boons

Verhalen

Mijn jongenskamer ……

Een foto van mijn jongenskamertje. Het is door de tijd een wazig beeld geworden. Ik weet nog dat ik het maakte met mijn eerste fototoestel, een Agfa Clack, gekregen voor mijn vijftiende verjaardag in 1961. Ja ik ben van 1946. Dat fotootje illustreert de...

De Stingerbol

Ik ben als instructeur en opleidingsontwikkelaar van 1992 tot en met 1995 werkzaam geweest als in de Stingertrainer te Ede. In de stinger trainer werden schutters opgeleid van de Landmacht, Luchtmacht en Mariniers. De bol is van binnen voorzien van projectie...

Plotter bij de Korps Luchtwachtdienst

Tussen 1962 en 1964 ben ik, P.J.M (Nel) Winkelman opgegroeid in het oude noorden van Rotterdam, plotter geweest als reserve bij het luchtwachtcentrum in een grote bunker in Rotterdam. De korps Luchtwachtdienst (KLD) werd op 1 maart 1950 opgericht als onderdeel van...

Voor en achter het ijzeren gordijn

Geboren werd ik in 1958 in Oost-Duitsland, in Bautzen, als zoon van de Nederlander Hendrikus Pierre Sonneville, die in 1951 in de Korea Oorloog was en dan eind 1951 naar de SBZ (sovjet bezetting zone) in Oost-Duitsland deserteerde. Hier werkte hij voor de KGB en de...

Vervangende dienstplicht bij de BB

Als derde zoon van een gezin van vijf kinderen ben ik geboren in 1949. In die tijd moest iedere jongen in principe nog in militaire dienst. Maar omdat ik de derde zoon was, hoefde ik niet in actieve dienst, maar werd ik daarvan vrijgesteld. In plaats daarvan werd...

Een bijzondere ervaring met een glimlach

Ik behoor tot de lichting 72-2. Na een opleiding werd ik gelegerd op de Gen. Spoorkazerne in Ermelo. Ik was toen inmiddels dienstplichtig sergeant en ingedeeld bij de Intendance. Ook wij werden aangewezen om een week naar Havelte te gaan met als opdracht: het...

Les materieel herkenning

Tijdens mijn diensttijd (1990-1991) gaf ik lessen materieelherkenning aan het kader. Als modelbouwer had ik daar wel wat verstand van, en de sergeant-majoor vroeg me de lessen over te nemen toen hij weg was. Ik gaf twee lessen, en er zouden nog meer volgen. Maar...

BB ervaring van deelnemer

Toen ik (1954) klein was ging mijn vader 's avonds naar de BB. Dat was verplicht. Zijn spullen lagen voor het pakken op zolder. Ik vond dat natuurlijk heel interessant. Onlangs heb ik mijn vader (95 jaar) ernaar gevraagd. Hierbij twee verhalen. VERHAAL 1. We hadden...

Lieber Sylke

De Koude Oorlog, ik heb er eigenlijk maar een paar jaren bewust van meegemaakt. De makkelijke jaren zogezegd. Die van toenemende ONTspanning met als hoogtepunt de vereniging van West met Oost of Oost met West... Geboren in 1969 en dus midden in de Koude Oorlog was...

Stingerbol

Ik ben 3 jaar instructeur in de Stingerbol geweest en heb de opleiding verzorgd voor Stinger personeel van Landmacht; Luchtmacht en Korps mariniers. Zelf heb ik in 1994 een Life firing met een stinger op een schietbaan, op Kreta uitgevoerd.

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes