Oefening Wintex 1987

Geschreven door:

Henk Boons

Ik ben als lichting 86-5 opgeroepen voor de militaire dienstplicht. Na een opleiding van 4 maanden bij de verbindingsdienst in Ede en de vrachtwagen opleiding bij de PIROC in Veldhoven kwam ik paraat bij de 102 Hrstcie in Nieuw Milligen. Ik was derde echelon radiohersteller EZB. Op de PIROC hadden we de rijopleiding gehad met de DAF YA4440. Bij de parate club waren er nog twee DAF YA314 toolset in gebruik. De EZB radio verbruikte zoveel elektriciteit dat de YA4440 toolset niet voldeed. De bedrading was blijkbaar uitgebrand. Dus de sergeant wegtransport zorgde voor een aanvullende rijtest op de YA314. Een middagje rijden en dan moest je het maar weten.

Binnen enkele weken gingen we op oefening Wintex naar Duitsland. De herstelcompagnie ging daar steun verlenen aan beide partijen in de oefening. We waren NONEX (geen deel van een van de partijen). Het verplaatsen ging niet per colonne. We mochten op eigen houtje de route afleggen zolang we elkaar maar niet inhaalden.

ā€™s Ochtends vroeg zouden we vertrekken. Het was erg koud. De YA314 heeft geen kachel aan boord. Dus met allemaal extra kleding ging ik en mijn bijrijder naar de vrachtwagen. Iemand had de vrachtwagen al gestart zodat de motor warm draaide. Op een gegeven moment vertrok het detachement. De soldaten in de LAROā€™s en YA4440ā€™s zaten lekker warm met de kachel aan. En wij als twee Eskimoā€™s in de oude bak.

De reis ging best voorspoedig. De oude bak hield de rest redelijk bij. Zo reden we Duitsland in en kwamen op wegen waar het ijs aan de bomen hing. Het was echt winter hier. Het vroor hier flink.

Op een gegeven moment begon de motor te knallen. We dachten nou daar gaan we dan. Oliedruk weg. Geen vermogen meer. We stuurden de YA314 naar de kant van de weg. Zoals ons geleerd was het gele vlaggetje achter aan de truck geknoopt en wachten op de bezemwagen.

Onze compagnie had twee YB616 takelwagens in het detachement. De eerste stopte voor ons, en de tweede achter ons. ā€œZo mannen, wat is het probleemā€ vroeg de chauffeur. Ik denk dat de motor stuk is en vertelde over het knallen. Ondertussen stapte de bijrijder van de takelwagen in onze truck. En ineens startte hij onze truck. ā€œHoe kan dat nou?ā€ vroeg ik. Je hebt je tank leeggereden was het antwoord. Maar de brandstofmeter geeft nog vol aan. Blijkbaar heeft de YA314 twee brandstoftanks en moet je behalve de kraan ook de schakelaar op de juiste tank zetten. Bij ons stond de schakelaarĀ  dus op de verkeerde tank. Dat was tijdens de instructiemiddag niet aan bod gekomen. We konden weer verder en onze oude bak bracht ons veilig naar de oefenlocatie.

De oefening en de terugreis verliepen voorspoedig.

Bij aankomst op de kazerne ontdekten we een pluspunt van onze oude bak. De YA314 reed nog op benzine. Alle voertuigen op diesel verdrongen zich bij de enige dieselpomp bij de kazerne. We plaatsten de YA314 precies tussen twee benzinepompen. Mijn bijrijder tankte de rechtertank af en ik de linker. Binnen een no time zaten beide tanks vol en konden we het voertuig op de plaat neerzetten. Wij waren klaar. De chauffeur van de laatste dieselwagen was pas enkele uren later klaar met aftanken.

Dpl Sld Henk Boons

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes