Daar komen de Russen aan. Wat zullen we nu toch beleven?

Geschreven door:

Jan Oberink

Het was 16 maart 1957. Ik sliep met mijn (ongetrouwde) oom in een bedstee. Wij hadden nog een raampje, maar opa die een bedstee ver sliep had het helemaal pikkedonker. Zijn bed waren lakens en dekens, maar geen matras maar een dik pak stro. Wij hadden gelukkig wel een matras. Op die 16e maart werden we vroeg wakker geschud door enorme knallen van buiten. Mijn oom veerde op en het eerste wat hij zei was: “Nou zullen we het hebben. Daar komen de Russen aan.”

In die tijd bestond er de angst dat Rusland zich agressief tegen ons ging gedragen. In het najaar van 1956 waren ze Hongarije binnen gevallen en als ze daarna door zouden stoten naar Duitsland dan waren wij ook zo aan de beurt. De schrik zat er dus goed in. Na bekomen te zijn van de eerste schrik keek mijn oom achter het gordijntje naar buiten. Wat bleek. Bij de buurman was brand uitgebroken en de asbest (ethernit) platen van het dak ontploften door de hitte uit elkaar en de brokstukken vlogen door de lucht. Zo gauw als het kon gingen we er naar toe. De varkens moesten uit de schuur en renden buiten rond. Sommige varkens kregen scherpe stukken asbest in hun lijf. De bekende huisslachter Bertus ter Maat uit Aalten werd opgetrommeld en hij moest een aantal noodslachtingen verrichten. Aan het eind van de dag kregen we van de buurman enkele lekkere stukken varkensvlees. En of daar nou een stuk asbest in had gezeten interesseerde toen niemand. We wisten niet beter. En het vlees smaakte opperbest. Vele jaren later kwamen er wel Russen in Aalten. Dat was op het dansfestival van de folkloristische dansgroep De Klepperklumpkes. We waren toen niet meer bang voor Russen.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes