“Dit zijn potverdorie onze jongens…!”

Geschreven door:

Willem Dijkema

De volgende militaire eenheden moeten onmiddellijk opkomen voor de herhalingsoefening Donderslag 10”.

Het is donderdag 10 oktober 1979. Om 07:00 uur klinkt dit bericht op de radio en wordt regelmatig herhaald. Er volgt een lijst eenheden die mij niets zei. Ik was vijftien maanden afgezwaaid als dienstplichtig ‘tijdelijk reserve tweede-luitenant’ na een jaar te hebben gediend in 41-Tankbataljon ‘aan het front’ bij de Oost-Duitse grens in Bergen-Hohne. Tot welke eenheid ik ’nu’ behoorde was mij niet bekend…

‘Donderslag’ moest bij de NATO-top aantonen dat reserve-eenheden (in dit geval 1500 man) binnen 24 uur paraat konden zijn voor inzet aan het ‘oostfront’. V.w.b. het Nederlandse leger waren er in die tijd ‘ernstige’ twijfels gezien het ‘langharig tuig’ waaruit de reservisten zouden bestaan…

Onder het motto ‘het zal wel’ ging ik gewoontegetrouw naar mijn werk. Om 08:30 uur wordt er door mijn vrouw gebeld naar mijn kantoor. “Ik heb zojuist een aangetekend telegram ontvangen van een militaire motorordonnans: Je moet onmiddellijk opkomen voor een oefening; in uniform!”. Ik vertel dit aan mijn baas en hij zegt zonder blikken of blozen: “Wegwezen Willem, wegwezen!”.

Dus ik naar huis, spullen opzoeken, uniform aan en de rest in de bekende plunjebaal. Het telegram zou mij ‘vrij reizen’ bieden in het openbaar vervoer. Op weg naar de bus kwam ik langs een bouwplaats. De bouwvakkers scandeerden al ‘lachend / honend’: ”Donderslaggie…, Donderslaggie…!”. De buschauffeur knikte meteen en zei: “Ga maar zitten hoor, succes!”. Aangekomen bij station Zwolle zag ik enkele ‘burgers’ zeulen met een plunjebaal; blijkbaar geen officieren maar ook opgeroepen voor deze oefening.

Ik ging netjes in de rij staan voor de balie, wachtend tot ik aan de beurt was. “Goede morgen! Ik kan vrij reizen op vertoon van dit telegram”. Achter de balie zit een jong meisje. Ze zegt “Dat is mij niet bekend meneer!”. Plotseling wordt ik, met plunjebaal en al, aan de kant geduwd door een hele stevige / kordate Zwolse dame die achter mij stond. Ze begint in plat Zwols te ‘schreeuwen’ tegen het meisje: “Waarom weet je dat niet???”. “Waar is je baas, je baas NU!”. “Wat een schande! Dit zijn potverdorie onze jongens die ons land moeten verdedigen!”. Het meisje wordt lijkbleek. Even later verschijnt haar baas die excuses maakt: “Sorry, sorry, gaat u maar hoor!”. Ik bedank de vrouw die nog maar nauwelijks bedaard is en vertrek naar het mobiliteitscomplex.

Daar aangekomen blijk ik de eerste officier te zijn van mijn eenheid / peloton. Één soldaat / chauffeur is er ook al: Een bekende van mijn voormalige peloton in Duitsland zit nu wéér bij ‘mij’! Samen gaan we onze voertuigen, radio’s e.d. uit de ‘mottenballen’ ‘verzamelen’. De daar aanwezige ‘burgers’ zijn blij eindelijk hun zorgvuldig geconserveerde spullen een keer te kunnen uitreiken! Intussen komen meer ‘oude bekenden’ binnendruppelen; een soort reünie… Onze colonne voor vertrek richting Duitsland stond keurig op tijd op de juiste locatie gereed voor vertrek! Aangekomen op een nieuwe ‘tussenlocatie’ op de Veluwe werden ook wij uitgebreid geïnspecteerd door de NATO-top op daadwerkelijke inzetbaarheid. Na twee dagen de hele handel weer ingeleverd en terug in de burgermaatschappij!

Het geheel van Donderslag 10 verraste de NATO-top in positieve zin, ook door met name de opkomst van maar liefst 82%!

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes