“Vrede wil iedereen, NAVO zorgt er voor”

Geschreven door:

Geert Kingma

Geboren naast Vliegbasis Leeuwarden, een groot deel van mijn jeugd op korte afstand van Vliegbasis Volkel gewoond, mijn eerste studentenkamertje direct onder startbaan van Vliegbasis Soesterberg.

Mijn eerste nacht in mijn studentenkamer in 1987 kan ik mij nog goed heugen. In alle vroegte stegen met donderend geraas twee F-15’s op van Soesterberg, voor mijn gevoel vlogen ze dĆ³Ć³r mijn kamer en ik zat rechtop in mijn bed. En dat zou niet de laatste keer zijn. Ook op vakantie in Duitsland: straaljagers! Ik herinner mij een vakantie begin jaren ’80 op een camping bovenop een berg in Duitsland, waar de vliegtuigen zo laag overkwamen, dat je de piloot letterlijk in zijn cockpit zag zitten. Vooral de F-4 Phantom was een enorme herriemaker. Niet alle campinggasten konden dit waarderen, maar ik vond het prachtig. Het rommelende geluid van straaljagers in de verte was (en is) voor mij hĆ©t geluid van de Koude Oorlog. Het geluid wat toen alom aanwezig was, is tegenwoordig een bijzonderheid en levert meestal direct nieuwsberichten en (uiteraard) klachten op.

Angst en onzekerheid was er ook. Dat begon bij mij eind jaren ’70. Neutronenbommen, kruisraketten, een vredesposter in de klas en later ook films als The Day After en Threads, het zette je aan het denken over wat er zou kunnen gebeuren. Ik herinner mij nog levendig een droom die ik had toen ik een jaar of 10 oud was. Uit het grasveld naast het schoolplein kwam, na het openschuiven van een groot luik, opeens een enorme raket tevoorschijn, klaar om te worden afgeschoten richting, naar ik aanneem, de Sovjet-Unie. Alle schoolkinderen stonden in paniek gillend naar de raket te kijken, de oorlog zou nĆŗ losbarsten. En toen werd ik wakker….

Toch dreef deze laatste ervaring mij niet in de armen van de vredesbeweging. Integendeel, ik werd in de jaren ’80 een trouw bezoeker van de open dagen van de Luchtmacht, Marine en Landmacht. Niet een peace-teken sierde mijn kamer, maar een pro-NAVO sticker. “Vrede wil iedereen, NAVO zorgt er voor” stond erop en daar was ik het hartgrondig mee eens!

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes