DAF Jeep in de brand

Geschreven door:

Anoniem

Als dienstplichtig militair mocht (moest) ik in januari 1987 opkomen bij de Stoottroepen in Ermelo. Na een opleiding van 3 maanden, waarin we o.a. Russische tanks, vliegtuigen en voertuigen leerden herkennen werd ik boordschutter op een YPR. We gingen veel op oefening in Duitsland en we bewaakten de kernwapens met Amerikanen (zgn Site-wacht). ‘s Avonds ging ik veel sporten en af en toe een avondje uit in Harderwijk. Het was best leuk, maar ook wel erg saai.

Vooral een weekend wachtlopen vond ik verschrikkelijk. Tijdens de wachtronde over de kazerne in zo’n weekend zei de jongen met wie ik die ronde liep dat hij wist hoe je DAF Jeeps kon starten zonder sleutel. We zagen er bij de TD een paar staan en besloten het te proberen. Met behulp van zijn zakmes starte hij de DAF en ik deed hetzelfde bij een andere. Lachend crossten we over de parkeerplaats. Omdat we nogal verveeld waren botsten we voor de lol tegen elkaar. Het was dikke pret tot er uit zijn auto ineens een enorme steekvlam kwam. Ze stonden blijkbaar niet voor niets bij de TD. We probeerden het vuur te doven, maar dat lukte niet. We melden daarom via de portofoon dat we een brandend voertuig hadden aangetroffen en iemand hadden zie wegrennen. Hele kazerne in rep en roer, brandweer er bij, marechaussee erbij en de auto werd geblust. Na een verhoor door de MP mocht ik naar huis, na mij werd mijn partner in crime verhoord, maar inmiddels hadden ze zijn zakmes en routekaart in het autowrak gevonden. Het was dus duidelijk dat ons verhaal niet klopte. Ik werd dan ook bij mijn vriendin thuis van mijn bed gelicht en mocht met de MP mee naar Garderen. Koste me een nachtje cel en nadat ik voor de Krijgsraad was geweest (ik was toen al afgezwaaid) nog een flinke boete.

Nu een mooi verhaal op verjaardagen, maar toen de MP bij mijn schoonfamilue voor de deur stond was ik iets minder blij.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes