1973 Hengelo-Twente, elke week militaire colonnes langs onze flat

Geschreven door:

Rudy Boxman

In en rond 1973 kwamen wij wonen vanuit de van Spilbergenstraat in Amsterdam Oud-West bij het beroemde Mercatorplein naar het Olympiaplein nr 61 in Hengelo – Twente. Deze flat bestaat nu niet meer en is afgebroken. We keken uit op het beroemde stadion waar nu Atletiek wedstrijden worden gehouden. Het beroemde Fanny Blankers Koen stadion. Maar dat was het toen nog niet. We keken uit op de Kuipersdijk en dus op de algemene auto-rond weg die heel druk was. En we woonden op de vierde etage en dus een mooi uitzicht. Er reed toen nog de Akzo-goederen trein langs onze flat heen rond 1973 en dat spoor is er nu niet meer. Wat mij altijd is bijgebleven is de colonnes militairen vrachtwagens en kleinere wagens met soms tanks erop en die voerden als ik het nog weet, blauwe lichten i.p.v. geel licht om aan te duiden dat het om militaire voertuigen ging. Daar wij vlak bij het militaire vliegveld zaten tussen Oldenzaal en Enschede vermoedde ik dat die colonne op weg was van een basis in Nederland naar dat vliegveld in Twente toe om het te beschermen. Of ze gingen Duitsland in als Navo-buurland. Ik heb rond deze data ook het militaire Twentse vliegveld bezocht om naar de oudere gevechtsvliegtuigen te kijken. En ook de F16 toestellen kon je ook zien starten vanaf militaire vliegveld Twente. Maar geen idee waar de colonnes militairen naar toe gingen, of ter bescherming van het Twentse militaire vliegveld of Duitsland in. Daar ik hoorde dat er Russische inlichtingen diensten ook actief waren in ons land om alle militaire activiteiten in de gaten te houden, dus ook militaire vliegvelden in Nederland, vermoed ik daarom dat alles goed beschermd was en dus een verklaring vormde voor de Militaire colonnes met blauw licht op de koplampen van de voertuigen, die elke week heen en weer reden langs onze flat aan de kuipersdijk in Hengelo. We hebben nu een rondweg om Hengelo heen, maar destijds nog niet. Alle verkeer reed dwars door Hengelo heen, dus ook alle vrachtauto’s en verkeer van Twente naar het westen toe ging dwars door Hengelo heen. Dus de Kuipersdijk was erg druk toen rond 1973 in Hengelo Zuid. Maar als jongen van 11 jaar oud, maakte die wekelijkse colonne militaire voertuigen een diepe indruk op mij. Nu weet ik dat die militairen rechtstreeks te maken hadden met de Koude Oorlog ter bescherming van militaire vliegvelden en diensten van de Navo aan de buurlanden zoals Duitsland. En die voertuigen zie ik nu nog steeds rijden in mijn herinnering. Ik ben inmiddels 61 jaar oud en woon nu in het rustige centrum van Hengelo.

Verhalen

ā€œEn dan werd het rolletje in beslag genomenā€

De Defensiehaven door kinderogen Ik kan mij nog herinneren dat toen na de tweede wereld oorlog weer op de markt van Arnhem woonden, er geoefend werd met zoeklichten. Dan stonden er grote schijnwerpers op de markt opgesteld en die schenen dan de lucht in....

14 maanden van leren tot lummelen

In Juli 1986 mocht ik opkomen bij de Frederik Hendrik Kazerne om de opleiding LaRo chauffeur te volgen. Ik had al een rijbewijs terwijl andere die de opleiding vrachtwagen kregen helemaal niets hadden. De bizarre organisatie van de Landmacht. Status Quo had een...

Bij de stuw in Olst en nog wat verder

Komend uit militaire dienst, bij de Koninklijke Marine, heb ik van 18 oktober 1954 tot 1 oktober 1955 gewerkt bij de Dienst Speciale Werken van Rijkswaterstaat. Deze dienst was belast met het onderhoud en de bediening van het caisson dat het sluitstuk vormde van de...

Ik ga daar echt niet onder de grond zitten!

Ik werkte vanaf 1971 bij de Rijksluchtvaartdienst. Deze dienst was onderdeel van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie gaf ook een maandblad uit. In 1984 verscheen daarin een oproep voor mensen die geĆÆnteresseerd waren in een functie voor het...

De kameraadschap was groot

In januari 1985 kwam ik ā€œvoor mijn nummer opā€ in Ossendrecht. Opleiding Landroverchauffeur. Na twee maanden naar Hollandsche Rading om voor gewondenverzorger, ofwel hospik opgeleid te worden. In mei naar 103 Verkenningsbataljon in Seedorf op de Noordduitse...

Huzaar in Duitsland

In april 1963 vertrok ik op Koninginnedag met het 103e Verkenningsbataljon naar Duitsland. We werden gelegerd in kamp Bergen Hohne, het voormalige concentratiekamp Bergen Belsen. Joodse mensen hoefden trouwens niet mee als ze niet wilden. Het station bestond uit...

Atoomwapens in ‘T Harde

Ik zat bij de 425 cie.van Heutzs. Samen met de hier gelegerde Amerikaanse soldaten moesten we in 't Harde atoomwapens bewaken (die er volgens de regering niet lagen maar een publiek geheim vertelde anders). Het beheer van de wapens, nucleaire artilleriegranaten en...

Nooit enige Oostblok dreiging gemerkt

In 1980 kreeg ik mijn oproep om als dienstplichtige mijn land te dienen. Kort voor de opkomst in november, kreeg ik te horen dat ik zou worden opgeleid tot dienstplichtig onder-officier en dat mijn diensttijd met 2 maanden verlengd zou worden. Enfin, ben gegaan....

Koffie in plaats van oefenen

Omdat ik voor de marine was afgekeurd werd ik ingedeeld bij de BB. Dit was overigens niet op vrijwillige basis maar viel onder de dienstplicht. Er werd mij een grijs uniform verstrekt met een helm van het model dat men in de eerste Wereldoorlog gebruikte. Ik werd...

Mijn diensttijd bij de huzaren van boreel 1978-1980

Ik, peter sluimer , ben van lichting 78-6 en heb gediend bij 42 Zelfstandig Verkennings Eskadron van de huzaren van Boreel. Wij waren de oren en ogen van de brigade. Wij moesten opereren op de Duitse laagvlakte. Klopt wat hier veel wordt geschreven. De Russen dat...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes