1973 Hengelo-Twente, elke week militaire colonnes langs onze flat

Geschreven door:

Rudy Boxman

In en rond 1973 kwamen wij wonen vanuit de van Spilbergenstraat in Amsterdam Oud-West bij het beroemde Mercatorplein naar het Olympiaplein nr 61 in Hengelo – Twente. Deze flat bestaat nu niet meer en is afgebroken. We keken uit op het beroemde stadion waar nu Atletiek wedstrijden worden gehouden. Het beroemde Fanny Blankers Koen stadion. Maar dat was het toen nog niet. We keken uit op de Kuipersdijk en dus op de algemene auto-rond weg die heel druk was. En we woonden op de vierde etage en dus een mooi uitzicht. Er reed toen nog de Akzo-goederen trein langs onze flat heen rond 1973 en dat spoor is er nu niet meer. Wat mij altijd is bijgebleven is de colonnes militairen vrachtwagens en kleinere wagens met soms tanks erop en die voerden als ik het nog weet, blauwe lichten i.p.v. geel licht om aan te duiden dat het om militaire voertuigen ging. Daar wij vlak bij het militaire vliegveld zaten tussen Oldenzaal en Enschede vermoedde ik dat die colonne op weg was van een basis in Nederland naar dat vliegveld in Twente toe om het te beschermen. Of ze gingen Duitsland in als Navo-buurland. Ik heb rond deze data ook het militaire Twentse vliegveld bezocht om naar de oudere gevechtsvliegtuigen te kijken. En ook de F16 toestellen kon je ook zien starten vanaf militaire vliegveld Twente. Maar geen idee waar de colonnes militairen naar toe gingen, of ter bescherming van het Twentse militaire vliegveld of Duitsland in. Daar ik hoorde dat er Russische inlichtingen diensten ook actief waren in ons land om alle militaire activiteiten in de gaten te houden, dus ook militaire vliegvelden in Nederland, vermoed ik daarom dat alles goed beschermd was en dus een verklaring vormde voor de Militaire colonnes met blauw licht op de koplampen van de voertuigen, die elke week heen en weer reden langs onze flat aan de kuipersdijk in Hengelo. We hebben nu een rondweg om Hengelo heen, maar destijds nog niet. Alle verkeer reed dwars door Hengelo heen, dus ook alle vrachtauto’s en verkeer van Twente naar het westen toe ging dwars door Hengelo heen. Dus de Kuipersdijk was erg druk toen rond 1973 in Hengelo Zuid. Maar als jongen van 11 jaar oud, maakte die wekelijkse colonne militaire voertuigen een diepe indruk op mij. Nu weet ik dat die militairen rechtstreeks te maken hadden met de Koude Oorlog ter bescherming van militaire vliegvelden en diensten van de Navo aan de buurlanden zoals Duitsland. En die voertuigen zie ik nu nog steeds rijden in mijn herinnering. Ik ben inmiddels 61 jaar oud en woon nu in het rustige centrum van Hengelo.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes