Vier jaar in het Duitse Seedorf

Geschreven door:

Anoniem

Ik heb als KVV-er, kort verband vrijwilliger gediend. Het was een contract van vier jaar. Ma de opleiding kwam ik terecht bij de “parate hap” in de roemruchte kazerne Seedorf, grofweg een kilometer of 15 hemelsbreed ten noorden van de Autobahn A1 tussen Bremen en Hamburg.

In de loop der tijd bleek ik volslagen ongeschikt als militair. Zo was sport niet echt “mijn ding” en exerceren en op oefening gaan evenmin. Wat mij vooral bijbleef uit het begin van de zeventiger jaren was de kou op de Lüneburger Heide tijdens oefeningen; gespeelde oorlogen tussen Blauwland en Roodland. De goeien waren natuurlijk de militairen uit Blauwland.

Een keertje was er een uitje: zonder uniform met een gecharterde bus naar de DDR-grens reizen en daar de grens bekijken. We zagen wachttorens met wachten met automatische wapens, verrekijkers en tussen ons en die wachttorens lagen mijnenvelden en stonden hekken. De grenspalen van de DDR stonden aan “onze” kant, dus toen ben ik even op DDR gebied geweest. Ik vond het bezoek een rare ervaring.

Eens werd me in geuren en kleuren door de lokale vertegenwoordiger van de MIVD, de Militaire Inlichtingendienst, verteld over een spionerende Rus, compleet met trenchcoat en gleufhoed in de buurt van “ons” munitiecomplex. Die MIVDD-er had ook die vermomming. De werkelijkheid was weer eens meer onwerkelijk dan de gekste fantasie.

Het was trouwens geen slecht leven in Seedorf. Als militair was veel ontspanning beschikbaar: goedkope drank en sigaretten (iedereen rookte in die tijd), belastingvrije auto’s kon je kopen en het was mogelijk van alles te ondernemen: zo was er natuurlijk een schietclub, maar ook een manege, men kon leren zweefvliegen of een heus pilotenbrevet halen, parachutespringen, leren duiken, zeilen en wat dies meer zij, alles tegen gereduceerd tarief natuurlijk.

Jaren na mijn diensttijd vroeg eens iemand wat we daar in dat verre Seedorf deden, zo dag in, dag uit. Dan zei ik: “We wachtten op de Russen, maar die kwamen niet”. Behalve de hiervoor genoemde Rus dan.

En intussen verfden we veel, heel veel en dat deden we dan vooral op de vrachtwagens en jeeps die zodoende wel eens zwaarder konden wegen door alle verf dan het oorspronkelijke gewicht, maar zoals u begrijpt heb ik dat wat overdreven.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes