Survival-To-Operate

Geschreven door:

Ton de Vries

In de loop van de jaren zestig is de NAVO overgegaan van “Massale Vergelding” op “Aangepast Antwoord”. Dat hield ondermeer in dat strijdkrachten moesten kunnen overleven om dat antwoord te geven. De oefeningen omvatten dus veel meer gesimuleerde acties onder gesimuleerde oorlogsomstandigheden dan voordien. De NAVO hield Tactical Evaluations van de haar toegewezen eenheden (Survival To Operate was en is nog een van de aspecten.). Logistiek was een nationale verantwoordelijkheid en logistieke eenheden moesten ook kunnen overleven. De Staf van het Commando Depots Materieel Luchtmacht (CDML) onderwierp daarom de depots aan evaluaties. Eind ’68 was er een bij het Depot Vliegtuig Materieel (DVM).

Evenals de overige depots, waren wij voortdurend in de weer met overleven in vredestijd: concurreren met elkaar en met de industrie. Proberen te voldoen aan de vraag van de onderdelen en eisen van Den Haag, waar de diverse afdelingen techniek, bevoorrading en verwerving de logistiek moesten regelen, taken verdelen en middelen verschaffen.

Op dat moment ging het er om waar te maken wat we hadden berekend en beweerd, namelijk dat wij het Groot Onderhoud aan de Alouette III binnen een bepaalde doorlooptijd en manurenbesteding konden doen en dat we daarnaast de meeste componenten tegen bepaalde kosten konden reviseren met een korte doorlooptijd. We zouden niet onderdoen voor enkele civiele bedrijven die ook een aanbieding hadden gedaan.

Een jaar voordien was het definitieve contract voor de aanschaf van de NF-5 getekend en de eerste exemplaren zouden medio ’69 in Nederland vliegen. Ervaring had ons geleerd dat er geen tijd te verliezen was, wilde het depot tijdig over de naar verwachting vereiste reparatiecapaciteit kunnen beschikken en daarmee zijn voortbestaan beschermen tegen de voortdurende dreiging. Het was dus zaak zo snel mogelijk te bepalen of en zo ja welke grote investeringen nodig zouden zijn om een pakket NF-5 componenten toegewezen te kunnen krijgen, vergelijkbaar met het F-104-pakket dat het DVM in de voorgaande jaren had verworven en behouden.

Ik was Hoofd Bureau Technische Projecten, tevens waarnemend Hoofd Onderhoud en Reparatie Vliegtuigen, inmiddels bezig met een voorzet voor een NF-5-project. De eerste technische documentatie, benodigd voor de (voorbereiding van) de reparatie van componenten was juist beschikbaar gekomen.

Liggen laten …

De Commando-evaluatie van onze overlevingskunst onder gesimuleerde oorlogsomstandigheden kreeg onder deze reële vredesomstandigheden dan ook niet de prioriteit die de evaluators verwachtten. Dit had tot gevolg dat zij bij de briefing aan het einde van de oefening met nauwelijks verholen verontwaardiging rapporteerden dat ”….toen hem na het luchtalarm werd gerapporteerd dat er een niet gesprongen bom (UXB) lag nabij de deuren van Hangar 408 Noordzijde, een heel jonge Kapitein (dat was ik) had gezegd: “liggen laten, gebruik de andere kant maar”, in plaats van de geëigende maatregelen voor zo’n situatie te initiëren”.

De eerlijkheid gebiedt nóg een factor te vermelden, namelijk dat mijn kennis van deze zaken niet onder, maar zeker niet boven het toen bij het depot bereikte gemiddelde niveau zal hebben gelegen.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes