Rusland Cold as Ice

Geschreven door:

Adrian

Begin jaren zestig bezocht ik als leerling machinist op een Groninger kustvaarder de “Banka”, diverse malen het toenmalige Leningrad nu St.Petersburg, en Moermansk en Argangel in het noorden boven de poolcirkel. In al deze havens werden er na het afmeren diverse zwaarbewapende militairen bij het voor en achterschip geposteerd. Niemand kon zonder toestemming van de autoriteiten het schip verlaten, ook proberen te spreken met de bewakers was verboden evenals fotograferen van de omgeving. Ik heb wel foto’s gemaakt op volle zee van een heel snelle Marine draagvleugelboot die onze kapitein de opdracht gaf buiten de 3 mijlszone te blijven. (een aantal van deze boten hebben overigens nog een paar jaar (ca1970/80) een sneldienst tussen Amsterdam en IJmuiden onderhouden, zie Y.T.) De repressie begon dus al voordat we een een Noordelijke haven in mochten varen. Spreken met de loodsen was ook verboden, alleen de stuurman en kapitein moesten op de brug (stuurhuis) paraat blijven. Het was een latent aanwezige onaangename spanning in de nog besneeuwdeĀ  immense houthaven. Het laden van het schip, met ongeveer 650 ton gezaagde planken van verschillende lengte, werd vrijwel geheel gedaan door vrouwen die meestal als weduwe of vaderloos waren achtergebleven na het einde van WO 2. De planken werden met de hand stuk voor stuk als een gestapelde vloer gelegd, een ongelofelijk zwaar en gevaarlijk werk.

Ik bezocht ook diverse havens in het toenmalige Oost Duitsland waarbij mij een ontmoeting in Rostock met een Nederlandse W.O.2 overloper nog helder voor de geest staat, hij nodigde namens de “partij” onze bemanning uit voor een bezoek aan een operavoorstelling en hij wilde daar graag wat sigaretten en jenever voor ontvangen. Ook een bezoek (ca.1963) aan de sterk verwaarloosde Hermitage in St Petersburg herinner ik mij heel goed. Na veel gedoe over een geldig bewijs van pokkenvaccinatie kreeg ik samen met twee collega’s toestemming om onder begeleiding van een vrouwelijke gids en twee “schaduwmannen” een wandeling door de nog deels verwoeste stad en bezoek aan het museum. Na terugkeer kregen we een propagandaboek met de titel “Face to Face with America met daarin foto’s van o.a. Chroesjtsjov en J.F. Kennedy. Dit boek heb ik in ca 2012 geschonken aan de journalist/schrijver n.a.v. zijn recensie over dit onderwerp. Helaas werd Pieter in die periode getroffen door A.L.S. en hebben we geen contact meer gehad. Terugkerend naar het onderwerp koude oorlog kan ik ook melden dat ik na het beĆ«indigen van van mijn zeemanscarriĆØre als w.t.k. met vaste wal onder de voeten aan alle anti Russische demonstraties, vergezeld door echtgenote en twee jonge kinderen, heb meegedaan. Dat wij nu weer opnieuw door her Rode gevaar worden bedreigd had ik niet voor mogelijk gehouden.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes