Rijden daar verderop in die rode auto Vladimir en Iwan?

Geschreven door:

Rolf Sikkink

Mijn Persoonlijke Standaard Uitrusting (“PSU”) heb ik in de loop der jaren weggegeven, maar een aantal zaken heb ik – lichting 86-1 – gehouden: mijn militaire paspoort, handboek Soldaat, mijn herkenningsplaatje en de SOXMIS-kaart. De wat? Ja, de SOXMIS-kaart. Dat wat groot uitgevallen visitekaartje is wel mijn mooiste aandenken aan de Koude Oorlog: een instructie-kaartje met daarop een geel nummerbord van een burgerauto. Iedere militair in West-Duitsland had zo’n informatiekaart bij zich. Op de kaart prijkt de Sovjetvlag, een geheimzinnig cijfer en de tekst “SOVIET MILITARY MISSION-BAOR”.

In een auto met een dergelijke nummerplaat zaten verbindingsambtenaren van het Warschaupact. Zij hielden het reilen en zeilen in West-Duitsland in de gaten; op hun beurt deed NAVO-personeel precies hetzelfde aan de andere kant van de Muur, in Oost-Duitsland. Gewoon, om mogelijk wat wederzijds begrip te kweken, om de Koude Oorlog-spanning wat weg te nemen – of toch, of toch misschien om te spioneren?

Op de achterkant van SOXMIS-kaart staat de volgende instructie. Melding:
a. Plaats van tijd en waarneming
b. Kleur en merk voertuig
c. Kenteken
d. Aantal inzittenden en hun kleding (burgertenue-uniform)
e. Rijdt voertuig (in welke richting) of staat het stil
f. Activiteiten inzittenden (aantekeningen maken, fotograferen e.d.)”.
Onderaan het SOXMIS-kaartje staat een waarschuwing: “Belangrijk. Vertraging van uw melding vermindert de waarde van uw waarneming.”

Neen, Vladimir en Iwan heb ik nooit zien rijden, daar op de Noord-Duitse laagvlakte.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes