Ongeluk in het land van de Hunnebedden

Geschreven door:

Henk de Vries

Al ben ik nu 92 jaar, ik kan mijn diensttijd nog scherp voor de geest halen. Tijdens mijn diensttijd van 1 oktober 1951 tot 1 oktober 1953 woedde de Korea-oorlog, overleed Stalin en vond de Watersnoodramp plaats. Het waren best spannende tijden. De Koude Oorlog was voelbaar.

Ik werd opgeroepen en liep even later de poort van de Alexanderkazerne in Den Haag binnen. We waren met vier jongens uit Bennekom ingedeeld bij de zware luchtafweerartillerie (LUA). Na wat dagen instructie en gemarcheer werd er omgeroepen wie er naar de lichte LUA wilde. Ik had dat gesjouw met dat zware kanon wel gezien. Dus gooide ik mijn plunjebaal over mijn schouder en stapte in de laadbak van de drietonner op weg naar de Koudehorn kazerne aan de Spaarne in Haarlem. Er werd ons behalve hardlopen ook poetsen en schieten geleerd, en wel op zolder: de zogenaamde kamerschermoefeningen (KSO).

Uiteindelijk werd ik als sergeant overgeplaatst naar Ede, waar ik negen maanden zou verblijven, niet ver van mijn ouders waardoor ik soms even naar huis kon. Best fijn.

Regelmatig hadden we schietoefeningen. Soms in Eefde bij de IJssellinie (ik zag dat de tankkazematten in beton werden gegoten), de Johannes Post kazerne in Havelte, de Koning Willem III kazerne in Apeldoorn, in de voorloper van de Stingerbol in Ede of Den Helder, en ik herinner me Twente. Ik was toen stukscommandant, zat naast de chauffeur, en we reden door het land van de hunebedden met een LUA-trekker met daarachter een 4TL kanon. Als de weg bij Warnsveld is opgebroken gaan we verder over onverharde wegen. Door al het gehobbel schiet plots de Bren (lichte mitrailleur) die ik met de poten naar voren in de geweerstandaard naast de bestuurder had gezet, in het stuurwiel. We reden net in een bocht, raakten uit koers en botsten tegen een gaslantaarnpaal en een boom. De paal lag onder de auto en de boom stond middenin de cabine. Het kanon had geen remmen en drukte door waardoor de motor zeker een halve meter naar binnenschoof. Plots roken we een sterke gaslucht. Iedereen snel de auto uit! Ook de vijf man achterin. Gelukkig geen brand of gewonden. Wel veel schade en grote schrik. De militaire politie uit Zutphen kwam kijken en zocht de schuldige. Dat was Henkie natuurlijk. Ik had de Bren in het geweerrek gezet en dat hoorde niet. Bij de Krijgsraad kreeg ik op mijn kop, maar op mijn vraag waar stond geschreven dat dat niet mocht, bleef het stil. Ik ging uiteindelijk vrijuit maar scheet wel peultjes.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes