Ongeluk in het land van de Hunnebedden

Geschreven door:

Henk de Vries

Al ben ik nu 92 jaar, ik kan mijn diensttijd nog scherp voor de geest halen. Tijdens mijn diensttijd van 1 oktober 1951 tot 1 oktober 1953 woedde de Korea-oorlog, overleed Stalin en vond de Watersnoodramp plaats. Het waren best spannende tijden. De Koude Oorlog was voelbaar.

Ik werd opgeroepen en liep even later de poort van de Alexanderkazerne in Den Haag binnen. We waren met vier jongens uit Bennekom ingedeeld bij de zware luchtafweerartillerie (LUA). Na wat dagen instructie en gemarcheer werd er omgeroepen wie er naar de lichte LUA wilde. Ik had dat gesjouw met dat zware kanon wel gezien. Dus gooide ik mijn plunjebaal over mijn schouder en stapte in de laadbak van de drietonner op weg naar de Koudehorn kazerne aan de Spaarne in Haarlem. Er werd ons behalve hardlopen ook poetsen en schieten geleerd, en wel op zolder: de zogenaamde kamerschermoefeningen (KSO).

Uiteindelijk werd ik als sergeant overgeplaatst naar Ede, waar ik negen maanden zou verblijven, niet ver van mijn ouders waardoor ik soms even naar huis kon. Best fijn.

Regelmatig hadden we schietoefeningen. Soms in Eefde bij de IJssellinie (ik zag dat de tankkazematten in beton werden gegoten), de Johannes Post kazerne in Havelte, de Koning Willem III kazerne in Apeldoorn, in de voorloper van de Stingerbol in Ede of Den Helder, en ik herinner me Twente. Ik was toen stukscommandant, zat naast de chauffeur, en we reden door het land van de hunebedden met een LUA-trekker met daarachter een 4TL kanon. Als de weg bij Warnsveld is opgebroken gaan we verder over onverharde wegen. Door al het gehobbel schiet plots de Bren (lichte mitrailleur) die ik met de poten naar voren in de geweerstandaard naast de bestuurder had gezet, in het stuurwiel. We reden net in een bocht, raakten uit koers en botsten tegen een gaslantaarnpaal en een boom. De paal lag onder de auto en de boom stond middenin de cabine. Het kanon had geen remmen en drukte door waardoor de motor zeker een halve meter naar binnenschoof. Plots roken we een sterke gaslucht. Iedereen snel de auto uit! Ook de vijf man achterin. Gelukkig geen brand of gewonden. Wel veel schade en grote schrik. De militaire politie uit Zutphen kwam kijken en zocht de schuldige. Dat was Henkie natuurlijk. Ik had de Bren in het geweerrek gezet en dat hoorde niet. Bij de Krijgsraad kreeg ik op mijn kop, maar op mijn vraag waar stond geschreven dat dat niet mocht, bleef het stil. Ik ging uiteindelijk vrijuit maar scheet wel peultjes.

Verhalen

Ojee, U bent uitverkoren voor de atoombunker

Was het 1980, of eerder? Ik zat op de middelbare school, de RSG te Schagen, Noord-Holland. In jongerencentrum De Ojee Boerderij speelde de band Doe Maar nog voor ze bekend werden. Vanuit De Ojee Boerderij verzonnen we met jongerenwerker Gerrit van Veghel een...

Brandweer en BB

Geboren in 1954 werd ik natuurlijk op een bepaald moment opgeroepen voor keuring dienstplicht. Alles was goed en mijn opkomst werd enkele malen uitgesteld wegens studie. Het einde van mijn studie was nabij en ik kreeg een waarschuwingsoproep. Tegelijkertijd kwam in...

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in Büren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Bij de Koninklijke Marine tijdens de Koude Oorlog

Op 17 augustus 1970 ben ik in dienst van de Koninklijke Marine getreden. Het heetste punt, de Cuba crisis, was al geweest maar de dreiging van een kern oorlog was nog steeds aanwezig.  Als 16 jarig jochie was ik daar niet zo mee bezig. Ik vond alles nog spannend....

Russen afluisteren

Brief van Henk Braakman, ontvangen op maandag 13-11-2023. Het betreft zijn belevenis van zijn diensttijd in de Koude Oorlog. Transcriptie Lichting 1956-6 Op 4 mei 1956 (wat een timing) lag er op de deurmat bij ons thuis een enveloppe met daarin een ‘bevel’ namens...

Conflict en komische wraak

Bij het militaire onderdeel waar ik was geplaatst, werkte ik op een technische afdeling onder leiding van een 'Korporaal 1', die bekend stond als een zuiplap die dacht dat hij de baas was. Op een dag kregen we een conflict over een handeling, terwijl we dezelfde...

Sloepvaren & Nieuw Guinea

Dit waargebeurde verhaal speelt zich af rond de jaren 1955 in de Aziatische archipel en net daarbuiten. Ik kwam op als dienstplichtig matroos in Hollandsche Rading naar de Marine kazerne. Daar werd ik binnenste buiten gekeerd en voorzien van de nodige uitrusting,...

Geheimzinnige schepen

In het begin van de 1950-er jaren hebben er een paar jaar een tweetal passagiersschepen in de Numansdorpse Veerhaven gelegen. Niemand wist waarom ze daar lagen en van wie ze waren. Het was allemaal heel geheimzinnig. Veel verhalen deden de ronde over het doel van...

Van Kanonnier tot touringcar-chauffeur

Geboren in augustus 1960, dus opgegroeid in de jaren 60 en 70, kregen wij te horen van de atoombom. En nog erger, de waterstofbom en de Russen. Niet dat ik er bang voor was, want met Den Helder dichtbij wist je dat als er zo'n grote bom zou vallen ook wij de klos...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes