Niet naar La Courtine (Fr.), maar naar Hohne (D.)

Geschreven door:

Kees Walter

Op 4 okt. 1960 moest ik opkomen voor de militaire dienst, als dienstplichtig militair. Ik werd opgeleid in Amersfoort, De Bosch (rijopleiding) en ’t Harde en werd wachtmeester van verkenningsbataljon Willem Alexander (meen ik). Ook kreeg ik een opleiding voor mortieren. Welke voertuigen we TOEN in ’t Harde hadden weet ik niet meer, waarschijnlijk een jeep of een kleine tank “cheffies”(?)

We zouden in najaar 1961 naar Frankrijk in La Courtine gaan voor een grote oefening. Maar plots werd het Hohne, een grote kazerne in Duitsland. In deze kazerne verbleven ook Engelsen. In colonne jeeps en andere voertuigen, vertrokken we naar Hohne, Hohne ligt vlak bij BergenBelsen. Ik ben toen nooit in Bergen Belsen geweest, later wel. Ik was kwartiermaker, dat betekende dat we bijvoorbeeld met de manschapen strozakken (als matras) gingen vullen. We kregen daar als voertuig oude halfrupsen uit de Tweede Wereldoorlog. In die tijd werd de MUUR gebouwd, ik denk dat we daarom daar naar toe moesten. Achteraf gezien, wat wist je weinig.

Ik werd tot munitie onderofficier gebombardeerd, terwijl ik niets (heel weinig) van munitie afwist. Ik had nauwelijks een idee waar we zaten, ook had je geen informatie over het hoe en wat. Je ging gewoon en deed wat je gezegd werd. Geen radio en TV. En er waren toen zeker nog geen mobieltjes. Koude oorlog … ik wist er niets van. In ieder geval kan ik me er niets van herinneren. Het was toen ook zo’n andere tijd. We spraken over “boze Iwan”, gelukkig toen nooit ontmoet, maar….Ā  nu, is ie er wel ! Het voelde toen niet als gevaarlijk! Wel was het heel vreemd: je was in Duitsland, reed daar in een militair voertuig, had een uniform aan …. dat voelde als “overwinnaars”, gek genoeg.

Foto kazerne Hohne is gegoocheld. Zelf heb ik geen enkele foto uit die tijd.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes