Met de fiets in de eerste McDrive.

Geschreven door:

Eric Wie

Zomer 1988 ging ik studeren in Utrecht. In het studentenhuis hadden we het Utrechts Nieuwsblad en daarin las ik dat de eerste McDrive was heropend, niet ver van Utrecht. Hij was dus al een tijdje open geweest in 1987 maar ook weer gesloten omdat er te veel aanloop was, en de buren hadden daarover geklaagd. Nu was het weer open. Een echte Drive-thru, dat had ik natuurlijk nog nooit gezien. Ik kende dit magische fenomeen natuurlijk alleen uit films en series, net zo als een Drive-Inn bioscoop.

Ik besloot de volgende zaterdag vanuit Utrecht naar de McDrive in Huis ter Heide te fietsen om het zelf van dichtbij te aanschouwen. Daar aangekomen stelde het niet teleur, het zag er precies zo uit als ik het van het TV en filmscherm kende. Ik stond te kijken en te wensen dat ik een auto had en geen fiets. Dan zou ik eten bestelen en betalen vanuit mijn portierraam en me heel wat wanen. Het leek toen nog zo magisch en futuristisch als de Jetsons. Maar ik had geen auto, en als student in de binnenstad van Utrecht zou ik die ook niet snel hebben wist ik.

Nergens stond een ā€˜verboden te fietsenā€™ bord, dus ik besloot met mijn fiets in de McDrive rij te gaan staan. Het was gelukkig niet zo druk en er waren ook geen Amerikaanse soldaten zover ik me kan herinneren. Ik geeft toe, het volde wat ongemakkelijk. Maar de rij aan autoā€™s en hun bestuurders leken het te accepteren. Er was geen sprake van klasse-discriminatie. Ook ik als fietser, met nog niet 1 PK, mocht meedoen met het fastfooffeest. Ik bestelde (ik vermoed een milkshake), betaalde (uiteraard cash in guldens) en fietste met mijn shake in de hand er vandoor.

Voor mij is de McDrive in Huis ter Heide daarom een historisch gebouw. Als ik er vandaag de dag langs rij (ik woon er niet ver vandaan) dan heb ik het gevoel dat er in die meer dan 35 jaar weinig tot niets is veranderd aan het gebouw en de opzet. Ik had het nooit zo aan de Koude Oorlog gekoppeld, maar het staat natuurlijk niet voor niets vlak bij de voormalige Amerikaanse basis.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes