1 meter 99 en een beetje

Geschreven door:

Kuno Terwindt

Het was 1990, ik was 18.
Ik werd opgeroepen voor dienstkeuring in Deventer. Ik kwam daar tussen een paar honderd jongens terecht die allemaal precies zo oud waren als ik. Een vreemd gevoel, en ik vond het meteen niet leuk. Ik werd goedgekeurd en dat vond ik helemaal niet leuk. Ik wilde geen 14 maanden ā€˜kwijt rakenā€™ want zo voelde het.

Nu was ik al behoorlijk lang en nog steeds aan het groeien 1.97, 1.98, 1,99. Ik wist dat je bij 2 meter lengte afgekeurd zou worden, dus ik besloot een herkeuring aan te vragen in de overtuiging dat ik de komende maanden die 2 meter zou aantikken. Nog 1 cm erbij en ik win 14 maanden.

De herkeuring werd geaccepteerd en ik moest voorjaar 1991 komen opdagen in een herkeuringstation in de Kol Six kazerne in Amsterdam. De keuring kwam dichterbij, maar de groei bleef steken op 1 meter en 99 centimeter. Nu had ik gehoord dat een mens in de ochtend altijd net iets langer is om dat het kraakbeen van het ruggenmerg iets inzakt als je staat. De herkeuring stond op een maandag gepland.

Het weekend voor de keuring ben ik met steun van mijn ouders 2 dagen lang, 48 uur in bed blijven liggen. Ik kwam er alleen even uit voor toilet en combineerde dat met aan een rekstok hangen. Om nog zekerder te zijn stootte ik mijn hoofd precies op de meetplek hard tegen de muur voor een bult van zeker een paar millimeter.

Op maandagochtend reed mijn vader de Volvo stationcar achteruit richting de voordeur. De achterbank was plat gelegd en ik ben horizontaal, liggend achter in de Volvo, van Arnhem naar Sloterdijk gebracht. Daar aangekomen werd ik voor de deur afgezet. Binnen in werd me verteld dat ik de rode lijn moest volgen en ik kwam in een lege ruimte met een stoel. Ik ging niet zitten maar liggen. Het hoofd van de indelingsraad kwam binnen, een kleine man en hij moest op de stoel gaan staan om mij goed te kunnen meten: Twee meter en anderhalve centimeter (2015mm!). Afgekeurd!

Ik belde mijn moeder op, die was dolblij alsof haar verloren zoon zou terugkeren van het slagveld.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes