Het was de tijd dat ons leger over meer dan 900 Nederlandse tanks beschikte

Geschreven door:

Anoniem

Even voorstellen: Met 19 jaren werd ik voor de lichting 59-1 in Apeldoorn opgeroepen.
Frappant waren de foto’s met begeleidende tekst die “voorlichting” over de bewapening van de USSR, de “vijand”, die op verschillende plaatsen in de gebouwen hingen. Niet alle lessen daarover verliepen gladjes, want vlakbij de Veluwe en de Kroondomeinen brak regelmatig brand uit en werden wij daarheen gestuurd om te helpen de brand te bestrijden.
Tussendoor werd onze eenheid van onderofficieren aangewezen om als begeleiders de kwartiermakers voor het oefenterrein in Frankrijk, La courtine te begeleiden. Begin juli in drie dagen heen met de hele colonne. Veertien dagen dienst in La Courtine en daarna weer terug om een deel van de kwartiermakers in 3 dagen naar huis brengen.Ā  Het was de tijd dat ons leger over meer dan 900 Nederlandse tanks beschikte.

In actieve dienst.
In januari 1960 werden we verrast tijdens een bivak. In Amsterdam Noord was de dijk van Tuindorp Oostzaan spontaan doorgebroken en stond dat stadsdeel volledig tot 1,5m diepte onder water. De dag daarop verplaatst naar Tuindorp om wacht te lopen op de dijk rondom het dorp. Voor 14 dagen lang was het 8 uur op en 8 uur af. Nooit vergeten dat elke nacht dat we wacht draaiden zo rond 03.30 uur de koffiewagen van het Leger des Heils met koffie en soep langs kwam. Nog jarenlang heb ik, als een Heilssoldaat met de collectebus langs kwam, de gratis koffie op de wacht bij Tuindorp afbetaald.
Na afloop van de 14 dagen weer terug naar Apeldoorn.

Na een opleiding van 1 jaar werden wij ‘effectief’ en verhuisde we naar Nunspeet. Regelmatig moesten we oefeningen van delen van het Legerkorps begeleiden als Militaire Politie. Zowel binnen de landsgrenzen als daarbuiten. Met een Artillerie afdeling van de 4e Divisie op stap om een eenheid met de Honest John te begeleiden. De commandant daarvan was eigenwijs en zo kwamen ze met een raket onder de oude spoorbrug in Deventer klem te zitten. Ons advies om flink wat lucht uit de banden te laten lopen om de punt van de raket te laten zakken en zo het spul los te krijgen bleek succesvol.
Ook een begeleiding van de Lichte Luwa met de 40L70 Bofors naar Bergen behoorde tot de taken van de K.Mar. Vooral ’s nachts werd gereden. Dat ging een keer fout doordat de chauffeur van de DAF artillerietrekker achter het stuur in slaap viel. De tromp van het kanon zat een halve meter rechts van hem door de neus van de cabine gedrukt. De chauffeur kwam gelukkig met de schrik vrij. Zo verliepen de 9 effectieve maanden dat jaar tot we met verlof naar huis werden gestuurd.

Toen twee jaar later op herhaling, naar La Courtine. Maar nu met de parate troupe. Met de tanks, in Amersfoort op het speciale tank perron, honderden tanks op de platte wagens om zo de Centurions zware tanks en de Chaffee lichte tanks van de verkenners naar Courtine te brengen. Daar was het oefenterrein van Nederland waar men met honderden tanks kon oefenen.
Na afloop van de herhalingsoefening weer uitrusting afleggen. Alleen dit maal moesten wij onze PSU, met uitzondering van de wapens, mee naar huis nemen. De Cuba crisis was namelijk uitgebroken en wij allen moesten bij oproep de eerste trein naar de kazerne nemen als de mobilisatie zou worden uitgeroepen. Gelukkig is dat nimmer het geval geweest en na ca 20 jaren moesten we alsnog onze gehele PSU in plunjezak met adres label terugzenden.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes