Zorrug dat je d’r bij komt!

Geschreven door:

Erik Rausch

Als mij als kind gevraagd werd wat ik later wilde gaan doen? Dan zei ik dat ik in het leger wilde. Ik keek als kind naar de serie MASH, de avonturen en de kameraadschap maar ook de humor onderling om het allemaal draagbaar te maken, vond ik prachtig. Op de radio zong ‘Doris’ “Zorrug dat je d’r bij komt, bij de Marine”, The Village People zongen “In the Navy” Het sprak mij erg aan.

Toen ik in november 1979 een advertentie voor KVV’er bij de Marine zag staan in de Haagsche Courant heb ik ook gelijk gereageerd. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek en ik mocht naar de keuring. Dit was op Hollandsche Rading. Hier zag ik allemaal mensen in uniform en er hingen veel grote foto’s van mooie schepen en verre oorden. Het zag er indrukwekkend uit! Ook hingen er foto’s van het Korps Mariniers, dat moest wel helemaal het einde zijn!

De keuring zou vier dagen duren, mits je niet eerder naar huis werd gestuurd. Veel jonge mannen wilde Marinier worden. Mij leek het wel wat om bij de Wapentechnische Dienst te komen of op een schip als Ziekenverpleger. Doordat ik geen technische opleiding had en geen biologie in mijn pakket vielen deze onderdelen af. Maar er waren genoeg andere onderdelen. Van de jonge mannen die werden gekeurd als Marinier werden de meesten als snel afgewezen. Dan werd er omgeroepen ‘Met jas en tas melden bij de portier’.

We werden binnenstebuiten gekeerd en kregen heel veel vragen en testen. Ik vond het allemaal wel spannend! Na de eerste dag waren er al veel mensen afgewezen. ‘s Avonds sliepen we op een slaapzaal en daar begonnen de kussengevechten. De volgende dag weer verder keuren, steeds vaker hoorden we ‘Met jas en tas melden bij de portier’ Na drie dagen keuren waren er al een heel stuk minder mensen en waren bijna geen toekomstige mariniers meer. Ik mocht tot het einde blijven en werd uitgenodigd voor een gesprek. Hier werd me verteld dat ik was aangenomen en er waren voor mij drie opties: ‘Matroos Logistieke Dienst’, ‘Marine Duiker’ of ‘Marinier’. ‘Maar’ zeiden ze grappig, ‘dan moet wel je haar er af’, het hing op mijn schouders.

Ik was even helemaal ontgoocheld, ík kon Marinier worden, wow! De stoere beelden van de propagandafoto’s flitsten door me heen, mij werd deze kans geboden om dat allemaal mee te gaan maken. Ja dat wilde ik wel! Op 3 maart 1980 moest ik me melden op de Van Ghent Kazerne in Rotterdam. Ik was 17 jaar en vond het allemaal heel spannend! Al heel snel had ik mijn plekje gevonden. Wat voelde dit goed. Allemaal gelijkgezinden jonge mannen, hele duidelijke regels en alles was groen!

We kregen al snel onze kleding, wat was ik trots op mijn groene trui met Korps Mariniers op de schouder en mijn blauwe baret met het glimmende anker. We begonnen met de eerste militaire basis vorming in de Van Ghent Kazerne in Rotterdam, met de hindernisbaan en het exercitieterrein, de amfibische training bij de Joost Dourlein Kazerne op Texel en onze verdere opleiding vond plaats op de Van Braam Houckgheest in Doorn met de klimtoren, de sportschool en het openlucht zwembad. Het was een hele mooie tijd! Precies zoals ik het me had voorgesteld, het was zeker zwaar maar we hielpen elkaar er doorheen. Echte kameraadschap met het afzien, de geintjes en elkaar steunen. Na vijf maanden waren we klaar om mee te dienen in het Korps.

Van 1980 tot 1984 heb ik gediend bij het Korps Mariniers. In deze periode heb ik veel van de wereld gezien en veel meegemaakt. Klimmen in België, bergtraining in Engeland en Schotland, koudweertraining in Noorwegen. Oefeningen in Duitsland en Denemarken. En op een ander moment weer aan de andere kant van de wereld op Curaçao, oefeningen o.a. op Aruba, Puerto Rico, Amerika, te veel om op te noemen. Ik ben heel blij dat ik dit allemaal mee heb mogen maken! Ik heb veel vrienden gemaakt waar ik nu in 2023 nog steeds contact mee heb.

Toen ik al een tijdje in dienst zat ontving ik een brief van het Ministerie van Defensie dat ik was uitgeloot voor militaire dienst. Gelukkig had ik eerder al deze keuze gemaakt, ik had het voor geen goud willen missen!

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes