nieuwe bollen

Geschreven door:

Henk van Toor

In september werd ik opgeroepen om in hare Majesteits dienst te treden. Ik had destijds wel voor aan en afvoer troepen gekozen, maar werd een zandhaas. In september 1970 was het zover met tamelijk veel gasten van dezelfde leeftijd per trein naar Ermelo waar we werden opgehaald door een drietonner. Na een korte rit op kwamen we aan op de kazerne. Daar we we allemaal werden verwelkomt door een sergeant.
Vanaf dit moment zaten we onder de krijgstuch en gingen we naar de fourier voor de groene legerspullen. Je burgerkloffie moest zo snel mogelijk vervangen worden voor het legergroen. En daar stonden we dan onwennig.Er werd onmiddellijk gezegd dat we bij een der beste onderdelen van het leger zaten ( no.3 , eerst commando’s en daarna de mariniers en dan wij de Stoottroepen).

Na een paar weken waren we nieuwe bollen en werden de legerlaarzen met wat zwarte schoensmeer verouderd. Ook de baret kreeg een behandeling zodat die wat ouder leek. Parate weekends: om de 14 dagen naar huis, In eerste grijs, uniform. En daarna oefenen en nog eens oefenen , want het was koude oorlog en de Rus en het Warschaupact loerden op ons. We hadden allemaal een Fal, een automatisch geweer en na een paar maanden ook andere wapens. Sommigen een Uzi, Browning 9mm of een Carl Gustav 84mm TLV.

Schietoefeningen met scherp waarbij ik net Ć©Ć©n kogeltje te kort kwam om het scherpschutters insigne te behalen op de Uzi , wat een huzarenstukje zou zijn geweest. En watĀ  gaaf was, was het handgranaten gooien met eerst de aanvalshandgranaten die gaven alleen een grote knal en een zwarte wolk. Daar kon je gerust naar kijken zei de sergeant. Maar met de verdedigingsgranaten moest je maar bukken. Dan hoorde je de scherven achter je inslaan in de houten omlijsting van een bunker. Oefendorp veroveren , de vuurdoop. en dan de Cadi , roze koeken en andere lekkernij.

We gingen ook veel naar Duitsland per trein , de AmX-pri op platte wagons en wij in een drietal D -wagons.
Bier mee. En in Duitsland naar Sennelager, tussen de Yanks, Duitsers en Engelsen. Kon ik vaak de tolk wezen tussen
beide groepen als we ze tegen kwamen met stappen. Er gebeurde iets bijzonders, we werden uitgewisseld met een Duits peloton dat naar Ermelo ging in onze compagnie en wij naar Delmenhorst in de Feldwebel Lilianthalkaserne.

Dit was heel bijzonder, voor het eerst na W.O.II met de Bundeswehr oefenen. Omdat het het zo bijzonder was, waren er van allerlei feestelijkheden, eregast op het stadhuis , Sekt als toost, hapjes. parade lopen door de stad, en een paar excursies naar Bremen, rondleiding en de havens. En wat echt indruk maakte was een bezoek aan de demarcatie lijn. Kijkend in burger naar de VOPO’s die ons argwanend met grote verrekijkers beloerden. Gele streep op de weg tussen West en Oost Duitsland (meer dan een tel Ć©Ć©n meter over de gele streep gedaan , eventjes in de DDR!). We zagen de onzin van de muur, spoorwegen die ineens ophielden, dorpen gesplitst. En we hoorden over de vele doden die gevallen waren omdat ze liever in het westen wilden zijn, doodgeschoten door landgenoten. Daarom vond ik deze diensttijd belangrijk, het waren wel 16 maanden , maar altijd wel het nut ervan ingezien. En met de massale protesten van ‘ban de bom’ nooit meegedaan.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes