ALARM op Vliegbasis Eindhoven

Geschreven door:

Ton de Vries

Van de 40 jaar die de koude oorlog heeft geduurd heb ik er ruim 30 in ’s Konings wapenrok beleefd, van 1958 tot het einde in 1989. Een van de kenmerken van die periode bestond uit de veelvuldige alarmering van staven en onderdelen om de paraatheid te testen, vaak gevolgd door oefeningen “op papier” en/of door “daadwerkelijk” te beoefenen maatregelen en activiteiten die onder gesimuleerde omstandigheden moesten worden uitgevoerd.

Is dit echt, of?
in ’60 bracht ik de maand september “in stage” door op de Vliegbasis Eindhoven. Op een avond die in de Officiersmess bekend stond als “grote social” was er tevens nachtvliegen. Een gelegenheid die de Chef Technische Dienst, onder wiens hoede ik daar verbleef, wilde aangrijpen om mij en mijn medestageair een vlucht met een T-33 te laten meemaken. Zijn gelobby in het rumoer om de bar resulteerde echter in een afwijzing door de betrokken vliegers. Dat was jammer, maar het had natuurlijk wel enige tijd onze aandacht volledig opgeëist. Groot was dan ook de verrassing toen bleek dat inmiddels de basis in rep en roer was vanwege een ALARM: de door routiniers verwachte (jaarlijkse) oefening “Fallex” voor staven (ingeleid met een paraatheidstest die ook de onderdelen betrof) was begonnen. Vrijwel tegelijk kwam ook het bericht dat een flink aantal “Kaasjagers” aan het landen was, waarop een stem uit de menigte om de bar opklonk: “is dit echt of is het Fallex ?”. Beide situaties waren mogelijk, want wellicht was Eindhoven uitwijkveld voor Twenthe waar de F-86K(aasjagers) waren gestationeerd, die uiteraard ook aan nachtvliegen deden. Daarnaast was het gebruikelijk om tijdens staf-oefeningen, waarbij de onderdelen “input” moesten leveren, “op papier” vliegtuigen te laten weghelpen of zelfs inzetten vanaf daarvoor aangewezen NAVO-bases. Welke van deze mogelijkheden aan de orde was wist de momentele bevolking van de Officiersmess niet, het eigen kabaal en de afstand tot de landingsbaan waren voldoende om  “echt” niet zonder meer te kunnen uitsluiten. Onderweg naar het veld werd al ras duidelijk dat het om “papier” ging: voor ons de tweede teleurstelling van die avond.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes