Aankomst in Bramsche. Uit het Dagboek van Kees Eulink

Geschreven door:

Kees Eulink

Dinsdag 14 september 1954

Dit is de grote dag hoewel zij namelijk met een groot nadeel begon want om 02.30 moesten we het bed uit. Na het eten, om 05.30 uur zijn we richting Duitsland vertrokken. De colonne was 40 wagens groot en ging via Roermond de grens over, het was toen 09.00 uur. Verder gingen we over Krefeld waar we verkeerd reden en na enige schermutselingen kwamen we in een straat die doodliep. Het was gewoon een puzzel hoe de colonne van Ā±15 wagens, want de andere wagens die aan de kop zaten waren met kaart en al doorgereden, omgekeerd kwam, maar het kwam voor elkaar.

Daarna gingen we door naar Essen. Het was erg lastig de weg te vinden want we hadden een lijstje van de plaatsen en wegen die we moesten passeren, maar geen kaart. Het gevolg was dat we aan burgers de weg moesten vragen. Verder gingen we over DĆ¼sseldorf en Dortmund. Daar ging het weer beter want toen konden we de kaart uit de reveille gebruiken. Bij LĆ¼nen hebben we gerust en een cafĆ© bezocht. Voor het cafĆ© heb ik 2 fotoā€™s gemaakt.

Na een twintig minuten zijn we weer vertrokken naar Werne, Horn[-Bad Meinburg, red.], Hiltrup en MĆ¼nster. Tot MĆ¼nster hadden we behoorlijk vlak terrein, maar voorbij MĆ¼nster werd het heuvelachtig. Er waren behoorlijke heuvels bij en ook grote bossen. We hadden dan ook een prachtig uitzicht. De dorpen en stadjes die we passeerden heten in volgorde: Sprakel, Greven, SaerbrĆ¼k [=Saerbeck, red.], Dƶrenthe, IbbenbĆ¼ren langs OsnabrĆ¼ck Westerkappeln Bramsche.

Hier zagen we verschillende andere kampen van Engelsen en Hollanders. Na een half uur wachten om 18.00 uur gingen we naar ons kamp waar we verzamelen zouden. Dit kamp lag op een grote heuvel midden in de bossen. We gingen eten een liter hutspot met klapstuk. Daarna gingen we een tent opzetten en na een toespraak van een eerste luit gingen we maffen (in Duitsland).

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes