Voorbereiden op gebruik distributiebonnen

Geschreven door:

F. van rij

Als kerkarchivaris kwam informatie tegen over het gebruik van een plaatselijk kerkelijk gebouw i.g.v. een situatie dat er weer distributiebonnen uitgegeven moesten worden. Daarover heb ik ooit een stukje geschreven voor blad van een lokale historische vereniging. Dit stukje volgt hieronder:

Telefoonlijnen voor de Distributiedienst
Aan het eind van de 60-er jaren van de vorige eeuw hield men er, vanwege de Koude Oorlog, ernstig rekening mee dat men nog wel eens tot distributie van schaarse goederen moest overgaan.Ā  In en kort na de Tweede Wereldoorlog was dat ook het geval geweest. De in de Distributiewet ingestelde Distributiedienst was nog (slapend) aanwezig.Ā  Als die dienst weer actief zou moeten worden had deze op diverse plaatsen distributiepunten nodig waar distributiebonnen uitgegeven konden worden.Ā  Het verenigingsgebouw Het Brandpunt bij de Hervormde Kerk in Hoofddorp was zoā€™n beoogd distributiepunt.

Op 25 april 1968 stuurt de Gemeente Haarlemmermeer namens het hoofd van de Distributiekring 031 een brief aan de Kerkvoogdij van de Hervormde Gemeente Hoofddorp waarin ze meedeelt dat ā€˜de Minister van Economische Zaken hem gemachtigd heeft om in buitengewone omstandigheden op grond van het Algemeen Vorderingsbesluit 1940 het gebruik te vorderen van Het Brandpunt t.b.v. de huisvesting van de Distributiedienst van de kring Haarlemmermeerā€™.

Omdat men toen natuurlijk nog niet de beschikking had over een mobiel netwerk, had men op het distributiepunt dan behoefte aan een aantal extra beschikbare telefoonlijnen en ā€“toestellen.Ā  Wanneer deze nodig zouden zijn zou de PTT niet in staat zijn om op korte termijn op dit en alle andere distributiepunten die aansluitingen alsnog aan te leggen, dus wilde men bij voorbaat deze voorzieningen aanbrengen.Ā  De kosten van aanleg en de extra abonnementskosten zouden voor rekening van de rijksoverheid komen.Ā  Als de extra voorzieningen t.z.t. niet meer nodig waren zouden ze op kosten van de overheid ook weer verwijderd worden.

Op 20 mei 1968 wordt de situatie ter plekke bekeken door de heren Van Schaik van het Ministerie van Economische Zaken, Vlietstra van de PTT en F. Doornenbal van het kerkbestuur.Ā  Men dient de beschikking te krijgen over 2 netlijnen en 5 extra toestellen; er was er van elk maar Ć©Ć©n.Ā  Uitbreiding zou eenvoudig te regelen zijn.Ā  De aangepaste installatie bleef op naam van de kerk en de aanleg zou door de overheid aangevraagd worden.Ā  De verdere correspondentie gaat daarna via het Ministerie van EZ en niet meer via de Gemeente.

Op 28 oktober 1968 geeft de Kerkvoogdij formeel per brief toestemming waarna het ministerie op 26 november een officiĆ«le overeenkomst opstuurt waarin de voorwaarden en gemaakte afspraken zijn vastgelegd.Ā  Deze overeenkomst had een looptijd van 10 jaar en zou telkens stilzwijgend met 10 jaar verlengd worden.Ā  Maar de overheid had het recht de overeenkomst tussentijds op te zeggen als de noodzaak niet langer aanwezig zou zijn.

Vervolgens heeft het blijkbaar nog tot 17 juli 1971 geduurd voordat de extra aansluitingen werkelijk werden aangelegd.Ā  Dit blijkt uit een brief van 28 september 1973 van het Ministerie van Economische Zaken waarin een opsomming gegeven wordt van de aanlegkosten en de extra abonnementskosten van medio 1971 tot eind 1973.Ā  Deze door de Kerkvoogdij voorgeschoten kosten (1572,25 gulden, waarvan 545 gulden aanlegkosten) zouden kort daarop vergoed worden.

In deze brief wordt ook vermeld dat men inmiddels geconstateerd had dat de PTT ā€˜had nagelaten een netlijn t.b.v. het ministerie te installerenā€™.Ā  Deze zou alsnog worden toegevoegd.

Maar ook deze voorzieningen zijn gelukkig nooit nodig geweest.Ā  Ze zijn nog wel tot begin 1988 aanwezig geweest.Ā  In een brief van 19 jan. 1988 laat het Ministerie van Economische Zaken het kerkbestuur weten dat de aangebrachte voorzieningen niet meer nodig zijn en op hun kosten verwijderd zullen worden zoals van tevoren overeengekomen.Ā  In het vervolg zou, indien nodig, het een paar jaar daarvoor gebouwde nieuwe raadhuis als distributiekantoor gebruikt kunnen worden.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes