Tussen opbouw en afbraak van de Berlijnse Muur

Geschreven door:

Anoniem

Geboren in 1952 als jongste van vier zonen. Mijn oudste herinneringen aan de Koude Oorlog zijn de berichten over de bouw van de Berlijnse Muur en de Cuba-crisis. En natuurlijk ook de folders van de Bescherming Bevolking met “handige” tips om ervoor te zorgen dat je bij een nucleaire aanval niet delen van instortende gebouwen op je nek kreeg. Schuilen onder tafels, in kasten onder trappen en in keukenkastjes, zodat je in elk geval ook nog stralingsziekte kon ervaren. Door leden van deze ozo goed bedoelde organisatie werd op gezette tijden geoefend. Uit het gebouwtje afgebeeld op de fotocollage, anno 2023 bestaat het nog steeds, werden een handbediende brandspuit, ladders en andere reddingsmiddelen naar buiten gebracht en de BB’ers gingen aan de slag. Als kind was dat wel leuk om naar te kijken.

In september 1972 voor vervulling van de dienstplicht (lichting 72-5) naar de Juliana van Stolbergkazerne in Amersfoort. Opgeleid tot gewondenverzorger. In januari 1973 naar vliegbasis Soesterberg, ingedeeld bij squadron 298 van de Groep Lichte Vliegtuigen. In de praktijk “uitgeleend” aan de MGD waar ik, als burger opgeleid tot medisch laborant, tijdens de spreekuren van de artsen voornamelijk bloed en urine onderzocht. Daarnaast een aantal keren naar locaties (“strips”) om samen met een brandweerploeg stand-by te zijn wanneer de helicopters moesten landen en opstijgen buiten de grenzen van de vliegbasis. In dat kader ook een paar keer naar Duitsland voor oefeningen en voor voorbereidingen op die oefeningen.

In december 1973 was dat gedaan en kon ik weer als burger aan de slag. Jaren later wel op herhaling geweest en “omgeschoold” tot rampenbestrijder als lid van het Korps Mobiele Colonnes(?) Tijdens een vakantie in Duitsland(1989) televisienieuws met berichten over de ontwikkelingen aan de andere kant van De Muur. Mijn reisgenoten en ik vroegen ons toen hardop af, of en zoja, wanneer de DDR zou vallen. De geschiedenis heeft het ons geleerd.

 

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes