Site wacht Amerikaanse basis Darp

Geschreven door:

Henk Schra

Tijdens mijn diensttijd heb ik, buiten meerdere oefeningen in Duitsland, ook ruim een week door moeten brengen op de Amerikaanse legerbasis in Darp. Daar moest het Nederlandse leger het buitenterrein van de daar aanwezige bunkers bewaken. Eigenlijk best wel een spannende tijd.  Ik moest de aflossing van de wacht begeleiden bij de vier wachttorens op de binnenring en bij de schuttersputten in de buitenring. Je deed deze ronde met dertig scherpe kogels in je uzi en nog twee volle magazijnen in je broekzak. Ik had nog nooit zoveel scherpe munitie op zak gehad, wat op een gegeven moment best vervelend werd omdat die magazijnen bij elke stap langs je been schuurden .

Dit alles speelde in de tijd dat onze Molukse medelanders nogal in de weer waren, verscherpte alertheid was dus geboden. De manschappen die de wachttorens en schuttersputten bemanden kregen dan ook de boodschap mee bij onraad in ieder geval twee keer te schieten, eerst gericht en dan in de lucht zodat altijd gezegd kon worden dat eerst werd gewaarschuwd. Al met al heel spannend.

Wanneer je geen dienst had was je ondergebracht op de Johannes Post kazerne in Havelte. De Amerikaanse soldaten die op het binnenterrein zaten waar de bunkers zich bevonden sprak je niet. Die maakten er een sport van ons de stuipen op het lijf te jagen met oefenalarmen. Als je op de kazerne was moest je als de gesmeerde bliksem klaar zijn om  te worden vervoerd. Je wist niet wat je bewaakte, er konden kernwapens liggen maar voor hetzelfde geld lag er een pakje shag in de bunkers. De jongens die uit de steden kwamen waren vaak het zenuwachtigst , zij kenden de natuurgeluiden niet en sloegen al alarm wanneer er een ree hoestte of een in de buurt wonende boer in de nacht een keer zijn staldeur hard dicht sloeg. We waren immers door onze meerderen bang gemaakt voor de Molukkers . Zelfs in het wachtkantoor waar je tussen je rondes verbleef zaten de de wanden vol kogelgaten, afgevuurd door gestreste jongens.
Ik kan nog veel meer vertellen maar mijn tijd is beperkt. Ik hoop dat ik door dit stukje mijn bijdrage heb geleverd.

Henk Schra
lichting 73-3 van 121giac Ermelo

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes