Seedorf 1979: Parate Troepen

Geschreven door:

Anoniem

Na twee maanden opleiding tot chauffeur 3-tonner eind 1978, was het kiezen tussen het ‘warme’ conflict uitvechten in Libanon of de ‘koude’ oorlog uitzitten in Seedorf, Duitsland.  Snel voegde ik me bij het groeiende rijtje Seedorfkandidaten. De sergeant majoor vond het na mij wel genoeg en deelde de rest van de aarzelende dienstplichtigen uit mijn peloton in bij ‘bestemming Libanon’.
Wij waren opgelucht, noord Duitsland was tenminste goed bereikbaar en ‘warm’ zal die oorlog met de Sovjet Unie toch nooit worden. Dat was de consensus, misschien niet bij het kader, maar de dienstplichtigen maakten zich geen zorgen. Parate Troepen klonk gevaarlijker dan het was…want, paraat waarvoor? Een kernraket maakt geen onderscheid tussen burgers en soldaten.

Als bijna de enige uit mijn anti-autoritaire, pacifistische, kunstminnende en sociale academiesokkendragende vriendenkring had ik, zoals zij zeiden, gekozen voor het geweld en de vernietiging door me niet met een S5 (psychische ongeschiktheid) af te laten keuren voor de dienstplicht. Meer dan 40 jaar heb ik op feestjes en partijen de S5 verhalen aangehoord en was, toegegeven, jaloers op de bewondering die deze mannen ontvingen van hun gehoor. Zij hadden zich toch maar mooi verzet tegen het fascistisch instituut, het leger…zij waren zo slim en handig geweest zich te onttrekken aan die anderhalf jaar vrijheidsberoving door de dienstplicht.

Wat kon ik daar aan toevoegen? Hoe kon ik dat overtreffen? Misschien met verhalen over nachtelijke rondes wachtlopen bij het NATO munitie-depot in de barre winter van 1979? Een eindeloze donkere strook van ca 3 meter breed tussen rollen prikkeldraad om het gigantische distopische spookterrein. Nerveus je UZI op een konijn richten? Want dat waren de enige indringers.

De echte communisten hielden zich stil in 1979…de Warschau Pact waarnemers mochten in speciaal gemerkte wagens rondrijden tijdens de grote oefeningen in Duitsland. Of juist niet..het was onduidelijk want zodra we een dergelijk voertuig zagen moest dat met de grootste urgentie worden gerapporteerd.

Een jaar lang, tot januari 1980, was de NATO (kazerne Seedorf) mijn huisbaas. Getuige de foto van het prachtige tegeltableau aan het einde van de gang waartegen ik een dramatische pose had aangenomen.

Het werd echt warm op de dag dat ik met een vrachtwagen vol artilleriegranaten klem kwam te zitten in een kleine bosbrand. Overal hoorde ik “rijden rijden rijden !!” ..in het leger roep je alles drie keer als het menens is. De 3tonner zat vast..we reden niet, het vuur passeerde ons op een paar meter, laconiek keken we vanuit de cabine het brandje na, mijn bijrijder en ik. Jong dus vrijwel onaantastbaar en zo gelukkig met onze koude oorlog.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes