Schip van de wacht

Geschreven door:

Anoniem

Als dienstplichtig matroos ben ik opgekomen op 1 september 1981 en afgezwaaid op 1 september 1982. Ik diende ik op de Hr Ms Tromp. Een geleidewapenfregat met een enorme radardome bovenop het schip (F801). Naast een mooie reis naar het Caribisch gebied, de Verenigde Staten en Canada in het voorjaar van 1981 die ik heb mogen meemaken, waren wij ook een keer ā€˜schip van de wachtā€™. Ergens in de zomer van 1981. Dan dobber je rond in de territoriale wateren voor de kust van Nederland. Is er dan iets te ontdekken op zee, dan vaar je erop af. Zo vernamen wij dat er een paar Oostblok schepen ā€˜om de noordā€™ voeren. Daar voeren wij toen op af. Op een gegeven moment kregen wij ze in zicht. Twee Russische schepen, Ć©Ć©n Oost-Duitser en een Pools schip. Ze lagen naast elkaar voor anker. Volgens onze techneuten had een van hen averij, daar er dikke zwarte rookwolken uit een van de zijwaartse uitlaten kwam. Ons schip voer wat dichterbij. Veel van onze marinemensen kwamen een kijkje aan dek nemen. Zoals dat vaak gebeurde als er wat te zien viel. Dit was het moment waarop er op die Oostblok schepen gewapende manschappen met een Kalashnikov op hun buik verschenen. Aan de officier die naast mij stond vroeg ik wat daar de bedoeling van was. Hij zei dat wij nu zĆ³ dichtbij voeren, dat wanneer er Ć©Ć©n van hen over boord zou springen om naar de vrijheid te zwemmen, zij hem dan zouden beschietenā€¦. Ik voelde mij op dat moment zeer bevoorrecht dat ik mij op zoā€™n vrije en onbevangen manier kon en mocht bewegen in deze wereld. We bleven nog wat in de buurt van de vier schepen. En toen een ander (Brits) marineschip de positie van ons overnam voeren wij weer terug naar den Helder. Terug naar de vrijheidā€¦..

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes