‘Oost West Doe Je Best Alle Twee Weg Ermee!’

Geschreven door:

Pascal Plugge

Ik ben geboren in Den Haag als nakomertje in 1974 en als zoon van een vader die begin jaren zestig in NAVO-verband gedetacheerd is geweest in Berlijn toen de Muur werd gebouwd. Ik ben opgegroeid met de dreiging van de koude oorlog. Thuis werd er veel geluisterd naar muziek als de Bom van Doe Maar, Forever Young van Alphaville en Dancing With Tears In My Eyes van Utravox en werd er gekeken naar films als the Day After en Threads. Er lagen boeken op tafel als De Laatste Oever van Neville Shute. Zware kost voor een nieuwsgierig jochie van die leeftijd. Ik weet nog dat het maandelijks testen van het luchtalarm me de rillingen langs m’n rug liet lopen en ik heb nog steeds angst voor nucleaire oorlog.

De dreiging die er toen was en nu weer actueel is, is voor mij nooit weggegaan. In 1983 ben ik door m’n ouders, broer en zus meegenomen en hebben we, samen met een half miljoen andere mensen, meegelopen naar het Malieveld in de grote antikernwapendemonstratie in Den Haag. Ik droeg daarbij een spandoek met daarop de tekst ‘Oost West Doe Je Best Alle Twee Weg Ermee!’ en ik herinner me de leus ‘Beter Een Raket In De Tuin Dan Een Rus In De Keuken’ om de plaatsing van Amerikaanse kernwapens in Europa te rechtvaardigen. Natuurlijk lagen onze interesses breder dan alleen de Bom en de Koude Oorlog maar het heeft me wel mede gevormd. Uiteindelijk ontdooiden de ijzige betrekkingen tussen de VS en De Sovjet-Unie, viel de muur en brak daarmee een nieuwe, meer hoopvolle, periode aan. Dat was toen en de dreiging van nu is misschien nog wel groter dan deze ooit is geweest. De huidige dreiging doet me ook veel terugdenken aan m’n jeugd in de jaren tachtig en het voelt goed dit te delen.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes