Noveletta 1 ‘Maatschappelijke dienstplicht’

Geschreven door:

Frans Van Montfoort

Dat we deelnamen aan de grootste Navo-oefening ooit hadden we niet door. Lang duurt het wel. Drie weken. Mortieristen waren we. Nou ja, ik was de boordschutter. Bewaakte en bediende de punt 50 mitrailleur. Er waren er met heimwee. Er was veel chagrijn. Bij voorbeeld over de sergeant die de eerste dag met de kaart ondersteboven rondreed waardoor we de troepenbewegingen misten en daardoor de veldkeuken. Vervolgens moesten we een paar nachten zonder slaap door rijden richting godbeterhet, de Tsjechische grens. Amerikanen deden er mee, Engelsen, Canadezen en zelfs AustraliĆ«rs met grote hoeden op. Er was een helikopter met een Amerikaanse generaal die naast ons bivak landde en heel lang bedenkelijk naar onze lange haren keek. We poften restaardappels van de gerooide velden en maĆÆskolven. We ‘vonden’ hier en daar nog appels en peren in die late herfst. Soms reden we met onze gecamoufleerde voertuigen en helmen dwars door piepkleine dorpen, waar mensen langs de kant van de weg kwamen kijken en naar ons zwaaiden alsof we bevrijders waren. Soms was er een kroeg, zomaar in het niemandsland… Er was zand, stof en modder en ik geloofde pas echt dat we in de buurt van de Tsjechische grens waren toen ’s nachts de bladeren en struiken rond onze bivak wel erg druk bewogen en ritselden en onder de maanloze sterrenhemel wolvengehuil opsteeg…..

Noveletta 2 Vaderlandsliefde
Met een knal komt de hoestende dieselmotor van de YP tot stilstand. Ontwakend uit een diepe staande slaap, kijk ik omhoog naar de inktzwarte bewolkte hemel van een maanloze nacht.Boven mij komt een muffe lucht uit het ruisende bladerdek van in de wind wiegende bomen. Geen maan, geen sterren, maar nel voorbij drijvende wolkenpartijen. Achter mij, onder in de YP hoor ik het gerommel van ontwakende soldaten die slaperig, hun uzi’s omgorden en uit het voertuig klimmen. Naast mij klimt ook de KVV-korporaal-chauffeur omhoog uit zijn chauffeurstoel en springt, vloekend en scheldend op zijn boordschutter, op de grond. Het was mij weer eens gelukt om staand achter mijn punt 50 mitrailleur, in slaap te vallen. Terwijl de opdracht is, op te letten en de chauffeur helpen wakker te blijven.

Verkwikt kom ik omhoog uit het boordschuttersgat en grijp in het donker beneden mij, naar mijn uzi maar voel mijn gitaar. Daar heb ik nu meer zin in. Met mijn gitaar ga ik op het camouflagenet van de nog warme motorkap zitten en pruts wat aan de snaren. De militaire voertuigen in de kolonne staan scheef, half op de weg, half in een greppel of droge sloot. Eenmaal gewend aan het duister zie ik voor en achter mij een lange rij voertuigen staan met daar tussenin de silhouetten van rokende soldaten. De uiteinden van de sigaretten lichten op in het donker. In mijn geheugen gaat het muziek-luikje open en ik begin te spelen. ‘Testament’ ( Boudewijn de GRoot/ Lennaert Nijgh): Na 21 jaren in het leven maak ik het testament op van mijn jeugd. Niet dat ik geld of goed heb weg te geven, voor slimme jongen heb ik nooit gedeugd…..’ Om mij heen stopt het geroezemoes en na de laatste zangtoon klinkt besmuikt applaus dat snel stopt als vanuit de duisternis een aantal sterren op mij af komen lopen.Ā  De luitenant, sergeant-majoor, pelotonscommandant….daar zal je het hebben……

Ik glij van de motorkap af en leun tegen de YP met de gitaar in mijn hand in plaats van de uzi en ‘vergeet te alueren’. Als de luitenant vlak voor me staat kijkt hij me lang en indringend aan voordat hij zegt: “Frans, dit is voor het eerst in je hele militaire diensttijd dat je iets goeds hebt gedaan.”

“Alles voor God, Koningin en Vaderland, Luit,”mompel ik.

 

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes