Nederlands Regiment in Duitsland

Geschreven door:

Jacques Spiessens

Begin 70’er jaren werd ik opgeroepen in Militaire Dienst, om precies te zijn 19 Mei 1971 in de Isabella Kazerne te Den Bosch, waar we een training kregen van 3 maanden. We waren voorbestemd om een tweemaandelijkse cyclus te doen, 2 maanden in de Trip van Zoutlandt Kazerne en 2 maanden in Stockerbush Buren West Duitsland, waar ook Belgen en Amerikanen gelegerd waren.

De drie maanden in Breda waren de voorbereiding en een training met allerlei wapens en dan de missie in Duitsland: Wachtlopen op zogenaamde Kotjes.
Het regiment was een onderdeel van de infanterie, het 435e Regiment Van Heutsz Mobiel, later Infanterie Beveiligings Companie .

De opdracht was het bewaken van, wat later bleek, Honest John raketten met Kernkoppen. Gedurende de periode in Duitsland werd site wacht verricht. Dit hield in dat elk peloton per toerbeurt gedurende 24 uur de bewaking verrichtte op de naast de Kazerne gelegen site. Er werden wachtbeurten van 2 uur gedraaid en de rest was het televisie kijken, tafeltennissen, kaarten of dammen. Het wachtlopen op een Kotje of Wachttoren met uitzicht op een bosrand was op zich vrij saai. Soms gebeurde het dat men verdwaalde wandelaars zag, die dan opgebracht werden.

Je had een geweer (FAL) met op het kotje een aantal magazijnen met scherpe patronen. Er was ook een periode stand-by en een aantal vrije dagen, waar men aan sport kon doen of zelfs Skiƫn tijdens de winter en Parachute springen onder leiding van Rhine Army Parachute Association te Bad Lippspringe. Het had ook zijn voordelen ,zoals het kopen van belastingvrije LP`s, sterke drank en sigaretten. Ik heb zelf een goede kameraadschap ervaren in deze tijd. Ik was Machine geweerschutter (MAG) en had daarnaast een pistool (Browning FN). Ik werd in 1972 bevorderd tot SLD 1e Klas .
Ik ben in 2010 lid geworden van de KOVOM (Koude Oorlog Vereniging Oud Militairen).

Jacques Spiessens

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes