Mijn Marinetijd tijdens de koude oorlog 1962-1970

Geschreven door:

Bruno Smit

In 1962 ben ik na de technische school als beroepsmilitair bij de Koninklijke Marine gaan werken om wat van de wereld te zien. Na mijn opleiding tot wapenelectronicamonteur werd ik in 1965  bij OZD geplaatst en werd ik op de onderzeeboot Potvis gestationeerd .
Gedurende deze tijd heb ik bij de OZD vanaf 1968 een aantal “onderzoekings”-reizen gemaakt naar de Noordelijke IJszee, waar we de Sovjet schepen in de gaten moesten houden. Omdat deze trips officieel geheim waren, worden de mensen die deze trips hebben gemaakt, helaas niet als Veteraan erkend door de Nederlandse overheid.
Ik heb zowel met de Zeehond als met de Tonijn een aantal trips naar de Noordelijke IJszee gemaakt tussen 1968 en 1970.
Deze trips duurden gemiddeld 6 a 7 weken en werden grotendeels onderwater afgelegd, ook de reis naar het noorden voeren we onderwater, waardoor we niet erg snel konden varen, zodat
alleen de heen en terugreis elk al meer dan een week duurden.
Tijdens een van die trips kwamen we op onze locatie aan en toen bleek dat het glas van de periscoop was bevroren doordat de verwarming defect was ( het zeewater is in die gebieden 3 tot 5 graden onder nul , dus bevriest het opspattende zeewater op de periscoop) en daardoor konden we niets zien. De commandant wilde naar boven gaan om het glas te laten vervangen, maar ik zat achter de RadarZoekOntvanger en had net twee Sovet-radars gelokaliseerd, die overeen kwamen met de radar van sovjet TU-95 bommenwerpers, volgens de tabel die we bij dit werk gebruiken.
De CDT zag hier echter de radar van 2 Canadese fregatten in, en besloot om boven water te komen.
Daar stond ik als uitkijk op de brug en zag na enkele minuten 2 TU-95 bommenwerpers over ons heen scheren, die zo laag vlogen dat we de bemanning achter de raampjes konden zien staan met hun filmcamera.
Dat was dus wel even schrikken.
Ook kregen we een keer, toen we met een smaldeel onderweg naar Gibraltar waren, de opdracht om een aantal Sovjet-schepen in de Golf van Biskaye te volgen. Tijdens deze actie voeren we overdag boven water en ’s nachts onder water om dan van dichtbij foto’s te maken. Telkens als we onderwater naast een van de Sovjetschepen voeren, zagen we regelmatig een grote rookpluim uit de schoorsteen komen, omdat het schip dan snelheid verhoogde en dan met hoge snelheid over ons heen kwam varen, zodat we regelmatig een noodduik moesten maken en daarna de zware roffel van de scheepsschroeven over ons heen hoorden gaan. Dat was wel spannend.
Toen we volgende dag boven water voeren kwam een van de Sovjet-schepen naast ons varen en zagen we de seinlamp oplichten. Dus direct de seiner op de brug geroepen en die zag het volgende bericht van de sovjet-boot verschijnen. “Be careful you where much too close last night”. Dat was dus wel even een waarschuwing!
Van deze gebeurtenis heb ik een aantal foto’s die ik hierbij doe.

Verhalen

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een kutzooi in mijn diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een kuttijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De kapitein die...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

De kern van de zaak

In 1982 begon mijn dienstplicht tijd bij de Koninklijke Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School in Nijmegen. Na de basis opleiding werd ik als onwetende 18 jarige naar West-Duitsland gestuurd om daar te dienen bij de 12e GGW. Een onderdeel van de 12e...

Ojee, U bent uitverkoren voor de atoombunker

Was het 1980, of eerder? Ik zat op de middelbare school, de RSG te Schagen, Noord-Holland. In jongerencentrum De Ojee Boerderij speelde de band Doe Maar nog voor ze bekend werden. Vanuit De Ojee Boerderij verzonnen we met jongerenwerker Gerrit van Veghel een...

Brandweer en BB

Geboren in 1954 werd ik natuurlijk op een bepaald moment opgeroepen voor keuring dienstplicht. Alles was goed en mijn opkomst werd enkele malen uitgesteld wegens studie. Het einde van mijn studie was nabij en ik kreeg een waarschuwingsoproep. Tegelijkertijd kwam in...

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in Büren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes