“Macht nichts. Die Mauer ist weg!”

Geschreven door:

Hans Bekkers

Ik was één van de latere lichting dienstplichtigen; 89-2 en dus opgekomen op 1 maart 1989.

Tijdens mijn parate tijd was ik dpl wachtmeester bij de Marechaussee. In het najaar 1989 waren we twee weken op oefening in Duitsland. In de nacht van 9 november moesten we een grote uit Amerikaanse en Nederlandse tanks samengestelde eenheid  begeleiden.

Helaas kozen de tanks een alternatieve route; over smalle weg met wegwerkzaamheden en vervolgens door een mooi dorpje. Toen het licht werd bleek dat de tanks te breed waren geweest voor het smalle weggetje en dus dwars door de afzettingen heen hadden gereden. Bij het stoplicht aan het begin van de werkzaamheden stond een personenauto. Hij leek daar te wachten voor het stoplicht. Dichterbij gekomen bleek dat hij er nog wel een tijdje zo staan. Het plaatwerk aan de bestuurderskant was namelijk helemaal “weggefreesd” door de rupsbanden van een van de tanks.

En de mooie nieuwe klinkerbestrating van het mooie dorpje had de rupsbanden  van zoveel tanks weliswaar overleefd, maar was niet meer in goede staat te noemen.

Met enige plaatsvervangende schaamte probeerde ik het gesprek aan te gaan met een paar bewoners. Zij konden alle maar reageren met een erg grote glimlach en de woorden “Macht nichts. Die Mauer ist weg!” (Het maakt niet uit. De muur is weg).

Op dat moment snapte ik niet wat ze bedoelden. Maar de toelichting kwam al snel.

Boeiend is dat uit de eigen bevelslijn de info pas veel later kwam.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes