In Wolder spraken en spreken we niet over de Cannerberg

Geschreven door:

Anoniem

Ik ben geboren in 1964, in Wolder, Oud Vroenhoven achter de Cannerberg. In mijn jeugd hoorde je nooit iets over de Cannerberg. Wel heel regelmatig de Huey. Net als in films hoorde je hem van verre. Landde achter het Komiezen gebouw schuin tegenover Kasteel op grens. Spektakel. Maar nogmaals, er werd nooit over gesproken. Die mensen daarbinnen zaten in de vergetelheid. Ik weet nu nog steeds niet wat het exacte werkboek was. We groeiden verder op daar en langzaam na jaren was die hele poort in de vergetelheid. Het kasteel specialiseerde zich Verder in de Haut Cuisine. In mijn vervolgscholing veel over de Kolchosen en de Sowchosen, Brezsjnjev, Chevernadze, Jirilowskie (😱🥶) enz enz. En toen mijn diensttijd. 83-4 melden 4de rijinstructie YA4440.

Na 2 mnd naar Ede telexist opleiding. Dus chauffeur telexist 130 rvbdcie Schaarsbergen. En zoals velen hier verkondigen, Site wacht Steenwijk. Order klonk letterlijk: beveiliging van een opslagterrein waarvan werd verondersteld dat er zwaardere wapens dan een UZI enzo lagen. Dat deden wij dan. Regelmatig in toren wacht gestaan die er nog steeds staat. Rest is alles weg. Een zandvlakte. 7 dagen en terug Schaarsbergen. 2 dikke pukkeltjes als pizzaoven met een deurtje. Dit is niet overdreven.

Na de diensttijd via logistics de grote baan op. Bij Helmstedt hield het moderne westen op. Bij douane formaliteiten stonden mannen van Deutrans, CSAD, Sowtransauto, Rotir, Hungarocamion enz enz. Zij wisselden geen woord onder elkaar. Er werd gezegd dat alleen de beste chauffeurs de grens over mochten. Jaren verstrijken. Het systeem valt en iedereen daar wordt ineens rijk. Ik heb alleen de monumenten van de grensposten en het ijzeren gordijn gezien. Transport gedaan tot Olsztyn Net onder Kaliningrad, Brest, Reszesjow, Nitra, Hongarije, Serbia enz. Wat ze toen vreesden wordt nu werkelijkheid. Een feit is steeds terug. De Krim in iedere oorlog. Ik herinner me nog een interview met een Russische ‘big-boss’ in een luxe hotel Budapest. Hij had voor Jersey gekozen om zijn biggetjes onder te brengen. Waarom? Hij vond naam en ligging mooi.

Mijn beleving. Kijk je nu naar Cannerberg, wordt er binnen verteld over de geschiedenis ervan als NATO hoofdkwartier. Ikzelf ben van Wolder en wij spreken alleen over de goede wijn van de Apostelhoeve, en de heerlijke terrasjes en bakkerijen van Vroenhoven en Neercanne.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes