In het begin van de 1950-er jaren hebben er een paar jaar een tweetal passagiersschepen in de Numansdorpse Veerhaven gelegen. Niemand wist waarom ze daar lagen en van wie ze waren. Het was allemaal heel geheimzinnig. Veel verhalen deden de ronde over het doel van deze schepen; tot in de Tweede Kamer toe werden er vragen over gesteld. Het was wel in de tijd van de Koude Oorlog en men vermoedde, dat het wel met de vrees voor een inval van de Russen te maken kon hebben. Geruchten deden de ronde: de schepen zouden gereed liggen voor evacuatie van leden van het Koninklijk Huis.
Pas toen 50 jaar na dato bepaalde Rijksarchieven eindelijk openbaar werden, bleek dat ze daar lagen om onmisbaar geachte personen in veiligheid te kunnen brengen āvoor als de Russen kwamenā. Voor deze evacuatie had men de codenaam Caramba verzonnen. Naast VIPās zouden eveneens archieven, patenten en researchprotocollen in veiligheid gesteld moeten worden, om het voortbestaan van belangrijke ondernemingen te waarborgen en buiten Sovjet invloeden te houden. Philips pakte, als ātoegelaten bedrijfskernā in de operatie Caramba, het evacuatieplan van de regering groots aan. Zij kocht in 1950 twee LCT Mark III landingsvaartuigen en bracht beide schepen onder bij NV Mij. tot Exploitatie van Uitvindingen. Na ombouwen van de schepen bij NV Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij in Arnhem en bij Niehuis v.d. Berg in Rotterdam, werden zij respectievelijk gedoopt als Willem I en II. Er bestonden tijdschemaās om na het uur āUā vanuit Eindhoven naar Dintelsas te vertrekken. Daar zouden de, dan inmiddels gewaarschuwde schepen Willem I en II uit Numansdorp, klaarliggen voor vertrek. Dintelsas aan het Volkerak lag buitengewoon strategisch; de Noordzee kon, vĆ²Ć²r de Deltawerken, via drie vluchtwegen worden bereikt. In de jaren daarna ebde de vrees voor een Sovjet inval weg en de schepen zijn in augustus 1956 verkocht en omgebouwd tot zand- en grintschepen de Zagri 9 en 10. De Zagri 10 is later doorverkocht aan zand- en grinthandel Oosterlee en omgedoopt tot Rio 2. De Zagri 9 heeft nog jaren voor het Zweedse bedrijf Sandeman gevaren en is in 1990 zelfs nog in een Finse haven gesignaleerd.