Een woeste tijd

Geschreven door:

Noud Jansen

Iedereen was zich in die tijd wel enigszins bewust van het bestaan van de koude oorlog, zoals ik mij herinner. Toen ik medio jaren zeventig mijn dienstplicht vervulde, was er echter merkwaardig genoeg geen haar op mijn hoofd dat daar aan dacht, mijn hele diensttijd lang. Het was een tijd van lang leve de lol. We droegen haar tot op onze schouder en er werd flink gezopen door de manschappen, vrijwel uitsluitend bier. De groetplicht was afgeschaft. Het was een woeste tijd. Op de kazerne waren overal onderdeelsbars waar je voor een belachelijk lage prijs een biertje kon drinken. Ik meen me te herinneren dat de consumptieprijs een kwartje was of een paar dubbeltjes. Er was geen enkele rem, behalve de kater daags naderhand. Tijdens de opleiding leerden we omgaan met een wapen, in ons geval was dat een UZI, een zogenaamde pistool-mitrailleur. Het hoorde erbij, maar echt boeien deed het niet. Ik volgde de rijopleiding voor motorordonnans en ik had daar heel vel zin in. Elke dag was het rijden, ook toen ik na de opleiding op mijn standplaats terechtkwam. We deden braaf wat ons werd opgedragen, maar je kon het nauwelijks serieus noemen wat we deden. Als ordonnans was je een soort militaire postbode of koerier. We reden op oude Triumphs, 350 cc viertakt staande twin motor. Leren jassen en dito schoudertassen, pothelm ook. Gaatjes in de broek van je gevechtspak door het zuur van de accu tussen je onderbenen. Het waren fijne motoren om mee te rijden, het sturen en de zit waren een genot, en ze werden door ons gekoesterd ook al lieten ze het in technisch opzicht regelmatig afweten. Ik stond een keer voor een stoplicht te wachten terwijl een pakking het begaf. Ik merkte het pas toen ik bij het optrekken bijna uitgleed: alle olie was eruit gelopen. Veel materieel was verouderd. Er werd nog gereden met oude Nekaf-jeeps en Volkswagenbusjes van tien jaar en ouder. Maar het was vaak lachen. We reden onze routes zo snel als we konden en doken daarna onder in een koffietent of een frituurzaak om de rest van de tijd te vullen. Het was ook een goede tijd voor dienstplichtigen. We behoorden tot de eerste lichtingen die een vergoeding kregen op basis van het minimumloon en menigeen kon zich een eigen auto permitteren. Er valt nog veel meer te vertellen, over roekeloosheid, ongelukken, elkaar matsen, drankgelagen, vrouwen, de prima kwaliteit van het eten en nog veel meer lief en leed, maar ik zal het hierbij laten om het een beetje netjes te houden.

Na mijn diensttijd vond ik een baan bij de drukkerij van een krant. Daar werd ik me langzamerhand wel wat meer bewust van de koude oorlog. In 1981 (Amsterdam) en 1983 (Den Haag) liep ik mee in de anti-kernwapendemonstraties.

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes