Een stille oorlog

Geschreven door:

Anoniem

Mijn defensie loopbaan begint in 1971, toen ik in opleiding ging op de Koninklijke Militaire School in Weert. Dat was eigenlijk niet de bedoeling. Aanvankelijk wilde ik bij de politie en forensische opsporing doen. Helaas ging dat niet door omdat ergens in de familie iemand dacht dat zijn boekhoudkundige fratsen niet ontdekt zouden worden. Resultaat: een half jaar huis van bewaring (voor de familie was deze man even “op reis”) en een strafblad waardoor mij politieambities tot op het nulpunt waren gedaald.

Geen nood: defensie stond als tweede op mijn bucketlist van toen en de luchtmacht stond boven de landmacht. De luchtmacht liet even op zich wachten, maar uiteindelijk in 1972 kon ik overstappen en ging ik in opleiding. Na eerst een tijdje groepscommandant bij de LB te zijn geweest (als KVV’er) ging ik in beroepsdienst over. Weer eerst opleiding op de KKSL in Schaarsbergen, daarna vakopleiding tot Specialist Vuurleiding op de HAWK school op het Zuidkamp op de vliegbasis Twenthe.

Na de opleiding tot Specialist Vuurleiding kwam ik eerst op de 5e GGW terecht om een jaar later ongeveer terug te keren naar de 3e GGW waar ik tot 1991 ben gebleven. In die tijd verschillende oefeningen meegedaan en ook meerdere functies gehad.

Uiteindelijk was het alsmaar voorbereiden op wat mogelijk zou kunnen gebeuren: een confrontatie tussen Oost en West. Wat mij het meest is bijgebleven was het deel uitmaken van een “crew”; een mix van beroeps en dienstplichtig personeel. Alles als team doen en soms ook na de dienst. Met z’n allen tac-evals draaien en crewdrills.

In 2012 kwam er helaas een einde aan en nog altijd heb ik warme herinneringen aan die tijd en de mensen die ik in die periode heb mogen ontmoeten. Een aantal is helaas niet meer onder ons.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes