een dame van de BVD

Geschreven door:

willem schild

In 1982 was ik als beroepsmilitair de opleiding bij de Koninklijke marechaussee In Apeldoorn begonnen. Via Den Haag, waar ik 16 maanden militaire objecten zoals het Ministerie van Defensie en het Cathuis had mogen bewaken, werd ik geplaatst aan de grensbrigade Hoek van Holland. Ik ging hier intern, en mijn werk bestond er uit de paspoorten te controleren van mensen die Nederland in en uit gingen. In Hoek van Holland heb je namelijk een ferrydienst naar Harwich in Engeland. We zaten midden in de Koude oorlog en als er dan mensen kwamen uit de zogenaamde Oostbloklanden, dan werden wij geacht die paspoorten te fotograferen in onze paspoorthokjes, ook mensen met visums, veelal studenten uit Afrika die naar Moskou reisden gingen zodoende op de foto. Ik ben in 1987 daar weg gegaan, in 1989 viel de Berlijnse muur en ik vraag me dus af, wat er met al die duizenden foto’s gebeurt is, of die nog ergens bij de BvD liggen of wat dan nu heet de AIVD. Wat mij weer terug brengt in Hoek van Holland, want ik heb daar nog eens de militaire straf gekregen van 2 dagen licht arrest, dan mag je het brigadeterrein niet af.Ā  Wat was er nou gebeurt? Ik was daar intern, had een eigen kamer, kast, wasbak, en heel af en toe kwamen er wel eens vrienden uit mijn geboortedorp naar de Hoek omdat je daar best wel leuk een biertje kon drinken. En, op een ochtend kwamen wij lichtelijk beschonken de koffieruimte in van de brigade en daar zat een gezelschap burgers met de dienstdoende wacht te praten. Ik zei toen gekscherend, omdat de vrouw van het gezelschap nogal klein was. “He, is dat de uitsmijter van Madurodam?”Ā  Waarop wij de kamer werden uitgebonjourd en ik mijn roes ging uitslapen. Alleen had dit muisje nog een staartje, want een paar dagen later werd ik bij de brigadecommandant geroepen, en die vroeg of ik voorgaande opmerking had gemaakt. Ontkennen was er niet bij en ik zei dus ‘ja’. Waarop hij mij mijn straf mededeelde, want die ‘uitsmijter van Madurodam’ was namelijk een dame van de BVD die daar zat te wachten op een generaal van de Oost Duitsers, die zou namelijk met de ochtendboot aankomen, en zij zou hem gaan volgen.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes