Een atoomvrije grafkelder

Henk Blokhuis, Gemeentesecretaris in Alkmaar van 1972 tot 1996 herinnert zich een situatie tijdens een vergadering op het stadhuis van Alkmaar.

“Degenen die uitzicht hadden op de achtertuin, viel het plotseling op dat dit uitzicht witte rook omvatte, die uit een ventilatierooster omhoog dwarrelde. Wij wisten niet wat dat beduidde. Ik bedoel, wij namen niet aan dat het archief in brand stond, maar wat het wel was, wisten wij niet. In dat soort gevallen wendden wij ons altijd tot Wim van Hattem, hoofd interne zaken, wat hij niet weet van het Stadhuis, is de moeite van het weten niet waard. Wim kwam en legde ons uit dat daar, onder de grond, zich de bestuursnoodpost bevond. Die ruimte werd van tijd tot tijd getest op de afvoer van lucht. Er werd lucht ingevoerd en openbare werken controleerde of die lucht dan ook weer werd afgevoerd. In de vorm van rook. Zoiets. Precies was het ons ook niet duidelijk. Ook mij niet. Ik wist dat zich naast de fietsenkelder een bestuursnoodpost bevond, maar ik was er nooit binnen geweest. De collegeleden wisten natuurlijk niet meer dan ik.”

Ook enkele gemeenteambtenaren wisten van het bestaan van de bunker af, maar zagen er niet het nut van in. De bunker voelde “klein en benauwd” aan. “Een atoomvrije grafkelder. Volstrekt geïsoleerd”. “Als de bom valt, moet je hier niet wezen”. “Hier wil je niet levend worden begraven”.  Het was niet bedoeld voor onbevoegden, zelfs niet voor de vrouw van de burgemeester of andere ambtenaren. Maar ook niet voor het gezin en kinderen van de bode die erboven in de dienstwoning woonden.

De bunker was er, maar is nooit voor het oorspronkelijke doel gebruikt. Men verwachtte ook niet de bunker ooit te hoeven gebruiken. Toch werd de bunker onderhouden en was deze tot in de jaren ‘90 actief beschikbaar voor noodgevallen, zoals de overheid in Den Haag het voorschreef. De bunker ligt er nog steeds en is nog steeds als zodanig herkenbaar.

Dit verhaal is een pre-view van een publicatie van de gemeente Alkmaar over haar Koude Oorlog monumenten.
Hierin zijn diverse verhalen opgeschreven van zij die de koude oorlog in Alkmaar hebben ervaren.
Voor meer infomatie: erfgoedalkmaar.nl

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes